چند نکته که در هنگام نوشتن آگهی باید در نظر داشته باشید

چند نکته که در هنگام نوشتن آگهی باید در نظر داشته باشید

چند نکته که در هنگام نوشتن آگهی باید در نظر داشته باشید

زمانی که موضوع، نوشتن آگهی است، با انتخاب‌های متنوعی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال رسیدن به بیشترین بازخورد از آگهی خود هستید، نیاز است که پیش از هر کاری با اصول نوشتن آگهی آشنا شوید. متأسفانه نمونه‌های بسیار زیادی وجود دارد که بدون تسلط بر مفاهیم نگارش آگهی، اقدام به نوشتن و منتشر کردن آن نموده‌اند و در انتها با شکست مواجه شده‌اند. از طرف دیگر، تسلط بر اصول نگارش، تنها یک بخش از کارهایی را که باید در این مسیر انجام دهید را شامل می‌شود. برای آن که بتوانید از آگهی خود بهترین نتیجه را بگیرید، نیاز است که به نکات مهم دیگری نیز توجه نمایید. در این مقاله به بررسی این نکات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

  1. واضح بنویسید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام نوشتن آگهی در نظر داشته باشید آن است که متن شما باید عاری از هر نوع ابهامی باشد. زبان‌شناسان و کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اثر یک متن واضح بسیار بیشتر از متنی است که به صورت مبهم نوشته شده‌است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که آگهی را باید واضح نوشت آن است که امروزه، مخاطبان به دنبال دریافت حداکثر اطلاعات موجود در حداقل زمان هستند.

در حقیقت مسیر علائق و عادت‌های انسان‌ها به جایی رسیده که باید در کم‌ترین زمان ممکن، بیشترین تأثیر را بر آن‌ها گذاشت. با توجه به این نکته، اگر متن شما به صورت واضح نوشته نشود، مخاطب با سردرگمی مواجه می‌شود. این سردرگمی باعث ایجاد زمانی می‌شود که مخاطب باید صرف تحلیل و بررسی آن متن انجام دهد؛ همین کار باعث می‌شود که از ادامه‌ی خواندن متن و حتی فکر کردن درباره‌ی جمله‌ی مبهم، دست کشیده و به سراغ آگهی بعدی و یا کار دیگری رود. با توجه به نکات یاد شده، واضح نوشتن را در دستور کار خود قرار دهید.

چگونه آگهی بنویسیم

 

  1. صداقت داشته باشید

یکی از نکات مهمی که برخی از افراد آن را رعایت نمی‌کنند، بحث صداقت در نگارش آگهی است. زمانی که شما اقدام به نوشتن یک آگهی می‌نمایید در حقیقت به دنبال فروش محصول و یا ارائه‌ خدمات خاصی هستید پس در هر حال قرار است با مخاطب خود، ارتباط برقرار نمایید. ارتباط یاد شده غالبا در دو مرحله صورت می‌گیرد.

  • مرحله‌ی اول

مرحله‌ی اول زمانی است که مخاطب، آگهی شما را مطالعه می‌نماید. در این مرحله، اگر آگهی شما پر از تعریف‌های دروغین و غلو شده باشد، مخاطب سریعا به دروغ بودن و یا غلو بودن جملات شما پی می‌برد. اگر مخاطب به این نتیجه رسید باید بدانید که بازی را از همان ابتدا خواهید باخت چرا که اعتماد او را از دست خواهید داد؛ اعتماد، شرط اساسی برای موفقیت هر نوع کسب و کاری است.

  • مرحله‌ی دوم

مرحله‌ی دومی که مخاطب با شما ارتباط برقرار می‌کند، زمانی است که چه به صورت حضوری و چه از طریق انواع راه‌های ارتباطی، با شما تماس می‌گیرد. در این مرحله نیز اگر نکاتی که در آگهی نوشته‌اید با چیزی که او می‌بیند یکسان نباشد، علاوه بر سلب شدن اعتماد، او را در حالت عصبانی نیز خواهید دید که قاعدتا، هیچ نوع معامله‌ای نیز صورت نخواهد گرفت.

 

  1. تیتر آگهی را با دقت انتخاب نمایید

زمانی که به دنبال رسیدن به بیشترین بازخورد از آگهی خود هستید، باید تمامی قسمت‌های مرتبط با آگهی را مدنظر قرار دهید. این قسمت از تیتر آگهی تا جمله‌ی آخر را شامل می‌شود و به همین دلیل نیز نیاز است که با آگهی مانند یک ساختمان برخورد نمایید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان آگهی، تیتر آن است.

بسیاری از محققان بر این باور هستند که بخش عمده‌ای از مخاطبان، بدون مطالعه‌ی قسمت‌های دیگر آگهی، تنها به خواندن تیتر آن بسنده کرده و در صورت رضایت از تیتر، به خواندن متن آگهی می‌پردازند و در صورت عدم استقبال از تیتر، آگهی دیگری را مطالعه می‌نمایند. همین نکته باعث می‌شود که آگهی شما از همان ابتدا مورد قضاوت مخاطبان قرار گیرد. با توجه به این موضوع نیاز است که تیتر آگهی خود را بر اساس شاخص‌های مهمی که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد، تعیین نمایید.

  • جامع بودن

تیتری که برای آگهی خود انتخاب می‌کنید باید تمامی محتوای آگهی شما را در یک جمله خلاصه نماید. در حقیقت، مخاطب باید با خواندن تیتر، بداند که قرار است در آگهی درباره‌ی چه موضوعی مطالعه نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که جامع بودن تیتر به معنای استفاده از جمله‌ی بی‌ربط به موضوع آگهی نبوده و تنها به معنای دربرداشتن موضوع اصلی متن آگهی است.

ایده برای آگهی

  • استفاده جملات خبری

یکی دیگر از شیوه‌های بسیار مؤثر در نگارش تیتر آگهی، استفاده از جملاتی است که به صورت اعلام یک خبر، نوشته می‌شوند؛ این جملات که غالبا با کلماتی مانند ارزان‌ترین، معتبرترین و باکیفیت‌ترین آغاز می‌شوند، علاوه بر آن که حس هیجان را در مخاطب تقویت می‌نمایند، باعث ایجاد یک کشش برای مطالعه‌ی سایر متن آگهی می‌شوند.

  • طرح کردن سؤال

شیوه‌ی دیگر جذاب کردن آگهی، طرح سؤال در تیتر آن است. در حقیقت سؤالی که در تیتر مطرح شود، باید به طور مستقیم با محتوای آگهی مرتبط باشد. برای مثال، اگر تصمیم دارید یک آگهی در ارتباط با اجاره‌ی خانه در آلمان منتشر نمایید و از شیوه‌ی طرح پرسش در تیتر استفاده کنید، می‌توانید از پرسش «هنوز خانه‌ی مناسب خود را در آلمان پیدا نکرده‌ای؟» استفاده نمایید.

 

  1. تمرکز بر مزیت‌ها

مزیت‌های آگهی شما، از جمله مواردی هستند که باعث به نتیجه رسیدن و ایجاد معامله می‌شوند. در حقیقت به هر میزانی که خدمات و یا محصولات شما نسبت به نمونه‌های مشابه، دارای مزیت‌های بیشتری باشد، احتمال به نتیجه رسیدن آگهی شما نیز بیشتر است. با توجه به این نکته نیاز است که پیش از نوشتن آگهی، لیستی از مزیت‌های محصولات و یا خدمات خود را تهیه نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد که در زمان نوشتن آگهی، تمامی مزیت‌ها را به صورت مرتب و اصولی ذکر نمایید.

 

سخن آخر

همانطور که می‌دانید امروزه مطالعه و یا حتی نوشتن آگهی، به عنوان بخش مهمی از زندگی هر فرد تبدیل شده‌است. با توجه به آن که اکثر معامله‌هایی که در این قرن صورت می‌گیرد از طریق آگهی است، نیاز است که موارد مرتبط با نگارش آن را به صورت اصولی فرا بگیرید.

اپلیکیشن همراه اپ

 

رای کاربران
[میانگین 5 از مجموع 1 رای]