مالیات در کشور آلمان

مالیات در کشور آلمان

مالیات در کشور آلمان

می‌توان گفت به عنوان یک شهروند، در همه جا و همه حال، در حال پرداخت مالیات هستیم؛ در سوپر مارکت، کافه ها، پمپ بنزین، هنگام دریافت حقوق و دستمزد و… . دولت برای موارد مختلفی از مالیات استفاده کرده و مالیات منبع درآمد اصلی دولت بوده و بدون این درآمد نمی‌تواند مسئولیت‌های خود را انجام دهد.

شما شهروند آلمان باشید و چه به عنوان مهاجر در آلمان زندگی کنید، در صورت داشتن درآمد، بر اساس قانون، ملزم به پرداخت مالیات هستید. سیستم مالیاتی آلمان مشابه ساختار سایر کشورهای غربی است. مالیات در کشور آلمان توسط دولت فدرال، ایالت‌ها (Länder) و همچنین شهرداری‌ها (Städte) گرفته می‌شود. مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم زیادی در کشور آلمان وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.

درآمدهای مالیاتی حاصل از مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شرکت‌ها و جریان‌های مختلف دیگر، بین دولت فدرال، ایالت‌ها و شهرداری‌ها توزیع می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با مروری کلی بر مفاهیم و قوانین مالیاتی کشور آلمان داشته باشیم. با ما همراه باشید.

همچنین اگر هنوز شغل و کاری در آلمان ندارید، مقاله‌ی راه‌های پیدا کردن کار در آلمانرا از اینجا مطالعه کنید.



چه کسانی مشمول پرداخت مالیات در آلمان هستند؟

اگر مقیم آلمان هستید، باید مالیات بر درآمد آلمان خود را پرداخت کنید، صرف نظر از این که آیا شما مهاجر هستید یا خیر. قوانین مالیاتی فقط در صورتی متفاوت است که ساکن آلمان نباشید. با این وجود نیز در این حالت، شما هنوز هم باید مالیات بر درآمد را بپردازید، اما فقط از درآمد شما در آلمان.



مالیات بر درآمد در آلمان

مهمترین مالیات صاحبان مشاغل در آلمان مالیات بر درآمد است. شما برای تمام درآمد خود برای یک سال تقویمی مالیات بر درآمد پرداخت می‌کنید. در صورتی که شما به عنوان یک کارمند در جایی مشغول به کار بوده و توسط یک کارفرما حقوقتان را دریافت می‌کنید؛ مالیات بر درآمد، از طریق کسر از حقوق و دستمزد توسط کارفرما پرداخته می‌شود. در سیستم مالیاتی آلمان، نرخ مالیات را به صورت تدریجی با افزایش درآمد، افزایش می‌یابد.

اما در صورتی که مشاغل شخصی خود را اداره می‌کنید و چندین حرفه داشته و در آلمان اشتغال زایی می‌کنید، برای پرداخت مالیات بر درآمد خود، باید به صورت سالانه، اظهارنامه مالیاتی ارائه دهید.



نرخ مالیات بر درآمد آلمان در سال 2021:

نرخ‌های مالیات بر درآمد سال 2021 به شرح زیر است:

نرخ مالیات

درآمد

صفر درصد

کمتر از 9.744 یورو

14 تا 42 درصد

57.918 – 9.744 یورو

42 درصد

57.919-274.612 یورو

45 درصد

بیشتر از 274.613 یورو



مالیات بر درآمد، هر ماه از حقوق شما گرفته می‌شود. زمان هنگام بحث در مورد شرایط حقوق و قرارداد کار برای یک کار جدید، مهم است که از این موضوع آگاهی داشته باشید؛ چرا که بعد از کسر مالیات از حقوق شما تفاوت زیادی بین حقوق خالص و ناخالص شما وجود دارد.



مالیات بر درآمد شامل دسته شغل‌های زیر می‌شود:

  • کشاورزی و جنگلداری

  • تجارت و بازرگانی

  • مشاغل مستقل

  • کارمندهای استخدام شده

  • سرمایه گذاری

  • اجاره و حق امتیاز

  • درآمدهای دیگر (همانطور که توسط قانون مالیات تعریف شده است)



اضافه‌بها مالیات بر درآمد ( مالیات اضافه هزینه همبستگی)

برای بهبود وضعیت اقتصادی و زیرساخت‌های مناطق خاص نیازمند (ایالات آلمان شرقی سابق)، دولت آلمان 5/5 درصد مالیات اضافی برای همبستگی اخذ کرده است. هزینه اضافی به صورت درصدی روی کلیه مالیات بر درآمد افراد اعمال می‌شود. اما از 1 ژانویه 2021 اعمال مالیات اضافی همبستگی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به طور کلی، برای افرادی که به طور جداگانه اقدام به ثبت پرونده می‌کنند و بیش از 16956 یورو بار مالیات بر درآمد ندارند (تقریباً معادل 62000 یورو با درآمد مشمول مالیات) و همچنین برای پرونده‌های متقاضی که به طور مشترک مالیات دهندگان با بار مالیات بر درآمد دارند، دیگر هیچ هزینه‌ای برای همبستگی دریافت نمی‌شود.

همچنین این مالیات، برای ۶٫۵٪ دیگر از مودیان بسته به درآمد آنها کاهش می‌یابد. والدین با دو یا چند فرزند فقط در صورت کسب درآمد ناخالص سالیانه 151000 یورو آن را پرداخت می‌کنند و مودیان مجرد باید بیش از 61700 یورو درآمد، مشمول پرداخت این هزینه اضافه همبستگی می‌باشند.



مالیات بر درآمد تجاری

مالیات بر درآمد تجاری از درآمد مشاغل مالیات گرفته می‌شود، در حالی که برای افراد و مشارکت‌ها مبلغ 24500 یورو بدون مالیات باید در نظر گرفته شود (یعنی برای شرکت‌ها نیست).

شهرداری مربوطه مسئول ارزیابی نهایی مالیات است. نرخ تعیین شده توسط شهرداری (Hebesatz) برای شهرهای بزرگ تقریباً بین 250٪ تا 580٪ از مبلغ اساسی است که 3.5٪ از درآمد مشاغل است.



مالیات بر درآمد محلی و ایالتی

در آلمان مالیات بر درآمد محلی یا ایالتی وضع نشده است.



اظهار نامه‌ی مالیاتی

همانطور که پیشتر مطرح شد، شما در صورتی که کارمند نبوده و از جایی حقوق دریافت نمی‌کنید، برای پرداخت مالیات خود، باید اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه دهید.

در پایان یک سال تقویمی، می‌توانید از دولت درخواست داشته باشید تا بررسی کند که آیا بیش از حد مالیات بر درآمد پرداخت کرده اید یا خیر. برای این کار، اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را به اداره مالیات ارائه می‌دهید. بر اساس ارقامی که در مورد درآمد واقعی و هزینه‌های مالی ارائه می‌کنید، دولت می‌تواند بررسی کند که آیا شما استحقاق بازپرداخت را دارید یا خیر. این کار به طور معمول ارزش وقت گذاشتن و پر کردن فرم را دارد؛ زیرا که طبق آمار و داده‌های فدرال، از هر ده نفر، نه نفر بازپرداخت دریافت می‌کنند که به طور متوسط حدود 1000 یورو ارزش دارد.

کارگران شاغل در آلمان مشمول مالیات حقوق و دستمزد هستند و بنابراین نیازی به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد (Einkommensteuererklärung) نیستند اما بسیاری از افراد هنوز به امید دریافت بازپرداخت این کار را انجام می‌دهند.



باید در صورتی اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه دهید که اگر:

  • شما در آلمان خود اشتغالی دارید.

  • شما بیش از یک منبع درآمد دارید.

  • شما طلاق گرفته‌اید و در همان سال شما یا شریک زندگی سابق خود دوباره ازدواج کرده‌اید.

  • شما از مزایای رفاهی آلمان مانند کمک هزینه کودک، مزایای بیماری، حقوق بارداری یا مزایای بیکاری استفاده کرده‌اید.

  • درآمد از خارج از آلمان دریافت کرده‌اید.

  • شما می‌خواهید برای کسر مالیات اقدام کنید.

  • اداره مالیات نامه‌ای را برای شما ارسال کرده و از شما درخواست ارائه اظهارنامه مالیاتی کرده است.



سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم برای راهنمایی بیشتر شما تا به مرور مهم‌ترین مفاهیم مربوط به مالیات در کشور آلمان بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که شهرداری که در آن ثبت نام کرده‌اید، می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد اینکه مالیات خود را به کدام اداره مالیات محلی گزارش دهید، ارائه دهد. علاوه بر آن اداره مالیات مرکزی فدرال (به زبان آلمانی) یک مرکز جستجو برای کمک به شما در یافتن اداره مالیات محلی خود دارد. همچنین تعداد فزاینده‌ای از سیستم عامل‌های آنلاین انگلیسی زبان مهاجران دوستانه وجود دارد که به شما کمک می‌کنند اظهارنامه مالیاتی آلمان را ثبت کنید. مانند:

از همراهی شما متشکریم.