بازپس‌گیری مازاد مالیات بر درآمد آلمان

بازپس‌گیری مازاد مالیات بر درآمد آلمان

بازپس‌گیری مازاد مالیات بر درآمد آلمان

طبق قوانین موجود در کشور آلمان، تمام افرادی که دارای درآمد هستند، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خواهند بود. دولت آلمان از مالیات برای ساخت مدرسه، دانشگاه، بیمارستان دولتی، جاده، زیباسازی فضای شهری و … استفاده می‌کند. این کشور دارای 40 نوع مالیات مختلف است که شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر تجارت، مالیات فروش و سایر موارد دیگر می‌شود. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا به بررسی روش بازپس‌گیری مازاد مالیات در آلمان بپردازیم.

مالیات بر درآمد در آلمان

 تمام افرادی که در آلمان دارای حقوق و دستمزد هستند مشمول مالیات خواهند بود و نیازی به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد (Einkommensteuererklärung) ندارند؛ اما بسیاری از مردم به امید دریافت بازپرداخت مالیات خود این کار را انجام می‌دهند. نحوه پرداخت مالیات در آلمان بدین صورت است که افراد با درآمد بیشتر ملزم به پرداخت مالیات بیشتری نیز خواهند بود. در صورتی که افراد کارمند باشند مالیات توسط کارفرما از حقوق آن‌ها کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود.

چنان‌چه شخصی خود کارفرما باشد و کسب و کار خود را داشته باشد، باید با مشاوران مالیاتی یا وکیل خود مشورت کرده و مالیات بردرآمد خود را پرداخت کند. اداره مالیات مرکزی فدرال دارای یک مرکز جستجو است که به افراد کمک می‌کند تا اداره مالیات محلی خود را پیدا کنند.

چه کسی در آلمان مالیات بر درآمد می‌پردازد؟

اگر فردی مقیم آلمان باشد، صرف‌نظر از اینکه مهاجر است، باید مالیات بر درآمد خود را بپردازد. قوانین تنها در صورتی متفاوت هستند که فرد مقیم آلمان نباشد. دراین‌ حالت، وی باید مالیات بر درآمد را بپردازد؛ اما فقط بر درآمدی که در آلمان به دست می‌آورد. عواملی که بر مالیات بر درآمد تأثیر دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مجرد، بیوه یا مطلقه بودن

  • شخص مجرد اما دارای فرزند

  • فرد متأهلی که درآمدش از همسرش بیشتر باشد

  • فرد متأهلی که درآمدش از همسرش کمتر باشد

  • زوج متأهلی که میزان درآمد نزدیک به هم دارند

  • اشخاصی که به بیش از یک شغل اشتغال دارند

 

چه افرادی (از مالیات بر درآمد) در آلمان معاف هستند؟

هیچ ‌فردی در آلمان از پرداخت مالیات معاف نیست؛ مگر اینکه درآمد کمتر از میزان مشخص باشد. با این‌حال، برخی از افراد می‌توانند یارانه یا کمک هزینه و تخفیف مالیاتی دریافت کنند. به‌عنوان مثال؛ برخی از افراد معلول می‌توانند از مواردی مانند کاهش مالیات خودرو، کمک هزینه مراقبت دولتی و حمایت ویژه در برابر بیکاری و از دست دادن کارشان برخوردار شوند. همه این‌ها به کاهش صورتحساب مالیاتی آن‌ها کمک می‌کند.

مالیات بر درآمد و حقوق در آلمان چگونه است؟

نرخ مالیات بر درآمد در کشور آلمان، از کسر درآمد به غیر از هزینه‌های مربوط به کار محاسبه می‌شود و بین 14 تا 45 درصد متغیر است. در حال ‌حاضر، نرخ مالیاتی در آلمان با توجه به میزان درآمد در سال 2021 به شرح زیر است:

میزان درآمد مشمول مالیات

نرخ مالیاتی

کمتر از 9.744 یورو

0 درصد

بین 9.744 تا 57.918 یورو

10 تا 42 درصد

بین 57.918 تا 274.612 یورو

42 درصد

بیشتر از 274.612 یورو

45 درصد

 

نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی در آلمان

 

کارگران شاغل به طور کلی مجبور به ارائه‌ی اظهارنامه مالیاتی نیستند؛ مگر اینکه از منابع دیگری به غیر از شغل اصلی خود درآمد داشته باشند. در واقع مالیات بر درآمد از حقوق کارگران شاغل کسر می‌شود، به این معنی که از درآمد آن‌ها به طور خودکار مالیات کم می‌شود. با این‌حال، کارگران شاغل در آلمان باید هر سال اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. افراد مشمول مالیات می‌توانند جهت پرداخت مالیات بر درآمد خود، در آلمان اظهارنامه را به صورت کاغذی و یا آنلاین به اداره مالیاتی ارسال کنند. تمام افراد در آلمان دارای شماره شناسایی مالیاتی مشخص (یک شماره 11 رقمی) هستند که برای ارائه اظهارنامه مالیاتی درج این شماره الزامی است.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

افراد می‌توانند در پایان سال این موضوع را بررسی کنند که که آیا مالیات بر درآمد بیش از حد پرداخت کرده‌اند؟ افراد برای بررسی درخواست باید اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی ارسال کنند و بر اساس ارقامی که از درآمد دریافتی و هزینه‌های مالی ارائه کرده‌اند، دولت درخواست آن‌ها را بررسی می‌کند. از هر 10 درخواست بررسی، 9 درخواست شامل بازپرداخت مازاد مالیات بر درآمد می‌شوند.

کسر مالیات بر درآمد در آلمان

در سیستم مالیاتی آلمان روش‌هایی وجود دارد که میزان مالیات پرداختی را کاهش می‌دهد. کسر مالیات بر درآمد برای موارد زیر امکان‌پذیر است:

  • کمک به خیریه‌های آلمانی

  • هزینه مراقبت از کودک

  • هزینه تحصیل

  • کمک‌های امنیت اجتماعی

  • پرداخت سود وام مسکن (فقط برای خرید مسکن)

انتخاب مشاور مالیاتی در آلمان

پیدا کردن یک مشاور مالیاتی مجرب برای آن دسته از افرادی که به صورت خوداشتغالی یا فریلنسر در آلمان مشغول به کار هستند با مزایای زیادی همراه است. Scheller در هامبورگ و نیز Expat Tax در مونیخ به مهاجران در رابطه با مالیات بر درآمد مشاوره داده و آن‌ها را جهت ارائه اظهارنامه مالیایی راهنمایی می‌کنند.

راه‌های قانونی برای حداکثر کردن بازپرداخت مازاد مالیات بر درآمد در آلمان

 

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، آلمان به شهروندانش امکان کسرهزینه‌های مختلفی را از درآمد مشمول بر مالیات می‌دهد. برخی از هزینه‌هایی که می توانند در اظهارنامه مالیاتی ارائه شوند در فهرست زیر عنوان شده است:

  • هزینه‌های جابجایی خانه

  • هزینه‌های درخواست شغل 

  • هزینه رفت‌وآمد از خانه به محل کار

  • هزینه‌های آموزش حرفه‌ای مانند کتاب‌های مربوط به کار، دوره‌های آموزشی، دوره‌های زبان و غیره

  • هزینه تجهیزات مربوط به کار، به عنوان؛ مثال لپ تاپ و غیره

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم دولت آلمان در تلاش است تا بهترین امکانات و شرایط رفاهی را از طریق روش‌های مختلف، برای شهروندان خود فراهم کند؛ در نتیجه دریافت مالیات بر درآمد در این کشور با حساسیت خاصی انجام می‌شود. سیاست‌های این کشور به‌گونه‌ای است که شهروندان فشار مالی چندانی متحمل نشوند. افراد می‌توانند در پایان هر سال با ارائه اظهارنامه مالیاتی، مازاد مالیات پرداختی خود را از دولت آلمان دریافت کنند.

 

مالیات در آلمان چگونه محاسبه میشود ؟ اینجا را کلیک کنید .

آگهی های مرتبط با این مطلب

وکیل ایرانی فرید مجد در وین اتریش
1

وکیل ایرانی فرید مجد در وین اتریش

قیمت : قیمت توافقی
3 سال قبل / 1010

همه آگهی هافرید به‌خاطر کارهای معاملاتی چندحوزه‌ای خود شناخته می‌شود. او رهبری گروه کشوری ایران جهانی ما را برعهده دارد و سابقه کار ثابت شده […]