آب و هوای آلمان

آب و هوای آلمان

آب و هوای آلمان

یکی از مهم‌ترین ملاک‌های سفر تفریحی یا حتی مهاجرت به هر کشوری، توجه به آب و هوای آن ناحیه است. در حقیقت برای آن که بتوانید زندگی مناسبی در کشور مقصد داشته باشید نیاز است تا به جزئیات مختلفی که بر شرایط آن کشور حاکم است توجه داشته باشید. از آن جایی که زندگی در آلمان همواره دارای چالش‌های مختلفی است، توجه به آب و هوای آلمان و دانستن نکات مربوط به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف آن به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بهتری را بگیرید.

کشور آلمان دارای شرایط آب و هوایی متفاوتی در مناطق مختلف است، نیاز است تا این نکته در بخش‌های متنوع بررسی شود. این نکته را در نظر داشته باشید که سازگاری آب و هوا با شما می‌تواند در فرآیند تحصیل و کار در آلمان، کمک به سزایی به شما نماید چرا که تأثیر مستقیمی بر سلامتی روحی و جسمانی خواهد داشت. با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله به بررسی آب و هوای آلمان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.



جغرافیای آلمان

پیش از آن که آب و هوای آلمان را زیرذره‌بین ببریم نیاز است تا یک دید کلی از موقعیت جغرافیایی این کشور به دست آوریم. کشور آلمان در مرکز قاره‌ی اروپا قرار گرفته‌است. همسایه‌ی شمالی این کشور، دانمارک است. همچنین در شمال این کشور می‌توان دریای بالتیک و دریای شمال را نیز مشاهده کرد. در جنوب نیز، کشورهای اتریش، سوئیس و فرانسه ( همسایه‌ی جنوب غربی) قرار دارند. همسایگان غربی کشور آلمان، بلژیک، هلند و لوگزامبورگ هستند. در شرق نیز کشورهای جمهوری چک و لهستان قرار دارند. همانطور که ملاحظه کردید، کشور آلمان با کشورها و دریاهایی همجوار است که هر کدام دارای شرایط آب و هوایی متنوعی هستند و همین نکته باعث شده تا آب و هوای آلمان نیز دارای شرایط متنوعی باشد. مسئولان کشور آلمان با استفاده از این ویژگی توانسته‌اند صنعت گردشگری آلمان را توسعه دهند.



آب و هوای آلمان در یک نگاه

از آن جایی که کشور آلمان دارای همسایگانی با شرایط آب و هوایی متفاوت است، استفاده از یک واژه برای توصیف کلی آب و هوای آلمان کار سختی است. کشور آلمان در ناحیه‌ی شمالی کره‌ی زمین قرار گرفته‌است اما وجود دریاها و کوه‌های بسیار زیادی در داخل و خارج از آن باعث شده تا آب و هوای آن کاملا متنوع باشد. به طور کلی این کشور را به عنوان یک کشور 4 فصل می‌شناسند اما دمای هوا در هر منطقه با توجه به فصلی که در آن قرار دارند، متفاوت است. اکثر فصل‌های سال، آب و هوای آلمان، سرد است و با پیشروی به سمت بهار و تابستان، آب و هوای آلمان نیز به سمت حالت نیمه‌سرد و در نهایت گرم پیش می‌رود.

همانطور که ذکر شد، در شمال این کشور، دریای آتلانتیک قرار دارد و وجود این دریا باعث شده تا نواحی شمالی کشور آلمان در فصل‌های سرما، شرایط بارانی را تجربه نمایند. از طرف دیگر، با پیش‌روی به سمت جنوب و شرق، آب و هوا نیز گرم‌تر می‌شود. دلیل این اتفاق آن است که نواحی جنوبی، از شرایط آب و هوای مدیترانه‌ای بهره‌مند هستند.



آب و هوای آلمان در هر فصل

همانطور که ذکر شد، شرح آب و هوای آلمان به طور کلی، کار دشواری است به همین دلیل نیز باید این کار را براساس هر فصل انجام داد. از آن جایی که کشور آلمان، کشور چهار فصلی است، در زیر به بررسی آب و هوای آلمان در فصل‌های مختلف سال می‌پردازیم.

  • بهار

فصل بهار درآلمان معمولا از سه دوره‌ی کلی تشکیل شده‌است. در ماه اول بهار یعنی مارس، آب و هوای کلی کشور آلمان شرایط غیرپایداری را تجربه می‌کند چرا که دما در هر روز متفاوت خواهد بود. در ماه دوم بهار یعنی آپریل می‌توان حضور فصل بهار را به طور کامل احساس کرد به نحوی که شرایط دمایی و همچنین پوشش گیاهی، دست‌خوش تغییر واقع شده‌اند. در ماه آخر بهار نیز، هوا به سمت گرم‌تر شدن پیش می‌رود. این نکته را در نظر داشته باشید که فرارسیدن بهار در آلمان معمولا دیرتر از کشورهای دیگر رخ می‌دهد.

  • تابستان

تابستان آلمان معمولا تابستانی پر از هیاهو است. دلیل این هیاهو آن است که آب و هوای آلمان در فصل تابستان به سمتی پیش می‌رود که گرمای آن سوزان نباشد. با توجه به این نکته، مردم سایر کشورهای جهان، در این فصل اقدام به سفر توریستی به آلمان می‌کنند. اکثر مسافران آلمان در این فصل، نقاط شمالی را برای خوش‌گذرانی انتخاب می‌کنند چرا که دمای هوا در این مناطق در فصل تابستان معمولا بین 15 تا 20 درجه‌ی سانتی‌گراد خواهد بود. از طرف دیگر، گرم‌ترین نقاط آلمان در فصل تابستان، دمایی بین 25 تا 30 درجه را تجربه خواهند کرد که اکثر این مناطق در نقاط جنوبی و غربی آلمان واقع شده‌اند.

  • پاییز

فصل پاییز در آلمان به کاهش دمای کمی همراه است. در حقیقت تغییرات آب و هوای آلمان در فصل پاییز بسیار تدریجی هستند به همین دلیل نیز خشک شدن برگ درختان را تا اواسط پاییز مشاهده نخواهید کرد. با این وجود معمولا فصل پاییز در آلمان به نحوی است که دمای روز و شب دارای تفاوت دمایی قابل توجهی هستند. به عنوان مثال در برلین دمای هوا در روزهای پاییزی حدودا بین 15 تا 20 در حالیکه دمای هوا در شب، به 9 درجه هم می‌رسد. با توجه به این موضوع، استفاده از پوشش مناسب در فصل پاییز باعث می‌شود تا از بیماری‌های فصلی در امان بمانید.

  • زمستان

آب و هوای آلمان در فصل زمستان کاملا رو به سردی پیش می‌رود به نحوی که اکثر نقاط این کشور وارد دماهای منفی می‌شوند. با توجه به این موضوع، تخفیف‌های زیادی در این فصل بر خدمات و کالاهای متفاوت اعمال می‌شود به همین دلیل نیز اکثر افرادی که قصد سفر به آلمان را دارند، این فصل را انتخاب می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایند.



سخن آخر

همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید، آب و هوای آلمان از تنوع بالایی برخوردار است که باعث شده تا این کشور به یک کشور چهار فصل تبدیل شود. توجه به این موضوع و شناخت آب و هوای مناطق مختلف آلمان به شما کمک خواهد کرد تا منطقه‌ی مناسبی را برای سفر یا مهاجرت انتخاب نمایید.

چه شغل‌هایی برای ایرانیان که به تازگی مهاجرت کرده‌اند، مناسب‌تر است؟ اینجا را کلیک کنید.