چه شغل‌هایی برای ایرانیان که به تازگی مهاجرت کرده‌اند، مناسب‌تر است؟

چه شغل‌هایی برای ایرانیان که به تازگی مهاجرت کرده‌اند، مناسب‌تر است؟

چه شغل‌هایی برای ایرانیان که به تازگی مهاجرت کرده‌اند، مناسب‌تر است؟

مقدمه

بعد از گذراندن تمام چالش‌های مهاجرت، احتمالا اولین اقدامی که به آن فکر کرده‌اید؛ پیدا کردن کار خوب با حقوق مناسب هستید؛ که خود این موضوع چالش‌هایی را به همراه دارد. یافتن شغل مناسب، چندان ساده ای نیست و ملزم داشتن اطلاعات کافی و داشتن مهارت‌ها و تجربیات کاری مفید می‌باشد؛. حتی ممکن است که گاهی اوقات برخی از مهاجران که مهارت‌های شغلی بالایی نیز دارند، در کشور جدید جهت پیدا کردن کاری متناسب با توانایی‌ ها و استعدادهایشان با مشکلاتی روبرو ‌شوند.

خصوصا اینکه برای پیدا کردن شغلی مناسب، باید بتوانند کارفرمایانی را که تمایل چندانی به استخدام افراد تازه وارد ندارند متقاعد کنند که استخدام و بکارگیری آنها به سودشان خواهد بود. در این مقاله سعی بر آن داریم که شغل‌هایی که را مناسب افرادی مثل شما که تازه مهاجرت کرده‌اند، بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

نوع مهاجرت

نوع کاری که شما بعد از مهاجرت انجام ‌می‌دهید، تا حدودی به نوع مهاجرت شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر مهاجرت شما از طریق پناهندگی باشد؛ بسته به مدت زمان اقامتتان ممکن است اجازه‌ی کار داشته باشید. اگر شما به عنوان پناهنده در آلمان قبول شده‌اید و اقامت سه ساله (political asylum, refugee protection) دریافت کرده‌اید، با داشتن حمایت تکمیلی (subsidiary protection) که معمولا اقامت یک ساله یا دوساله است، می‌توانید بدون درخواست جداگانه برای کار، در هر اداره یا شغلی که بخواهید و شرایطش را داشته باشید کار کنید و یا کسب کار خود مستقل خود را داشته باشید.

اما اگر اقامت یک ساله ممانعت از اخراج دریافت کرده‌اید، دولدونگ دارید و یا هنوز منتظر جواب هستید، باید برای داشتن اجازه کار از آوسلندربیهورده ( Ausländerbehörde) درخواست اجازه کار کنید و فقط در صورت قبول آن‌ها می‌توانید کار کنید.

کار دانشجویی

بخش عمده‌ای از افرادی که به آلمان مهاجرت می‌کنند، به علت ادامه تحصیل می‌باشد. شما به عنوان یک دانشجوی ‌مهاجر به طور کلی در هر شغلی می‌توانید کار کنید. مشاغل معمولی که اکثر دانشجویان به راحتی انجام می‌دهند، کار در رستوران‌ها و کافه‌ها، فروشندگی در فروشگاه‌ها و یا به عنوان کمک معلم و تدریس خصوصی برای کودکان است.

شما همچنین می‌توانید در رشته‌ای که تحصیل می‌کنید، کار مرتبط پیدا کنید. و یا به عنوان دستیار و یا کمک کننده در دانشگاهی که درس می‌خوانید کار کنید. به طور مثال در کتابخانه دانشگاه و یا برای کمک به استادان تحقیق کنید. این شغل ها را در وب سایت Werkstudent می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر آن در وبسایت nebenjob.de فهرستی از ۳۰ شغل دانشجوی برتر را می‌توانید ببینید که ممکن است آن شغلی که دنبالش هستید را بیابید.

کار دانشجویی در اروپا

کار بر اساس مهاجرت کاری

همان طور که می‌دانید یکی از روش‌های مهاجرت، مهاجرت کاری است. این نوع مهاجرت به سه روش کلی اسکیل ورکر، جاب‌آفر و جاب سیکر انجام می‌شود. در دو روش اسکیل ورکر و جاب آفر، به علت نوع سیستمشان، نوع کار قبل از ورود به کشور مقصد انجام می‌شود.

اما در روش سوم؛ یعنی جاب سیکر، روند آن کمی متفاوت است. جاب سیکر روش و یا درواقع نوعی ویزای کاری است که فرد با داشتن آن می‌تواند به کشور موردنظر خود در اتحادیه اروپا سفر کند. مدت‌زمان این ویزا شش ماه بوده و تمامی هزینه‌های سفر و اقامت با متقاضی است. در این مدت متقاضی باید به دنبال موقعیت شغلی متناسب با شرایط و مهارت‌های خود بگردد.

و در صورت یافتن کارفرمای خارجی با وی قرارداد بسته و نوع ویزا را به ویزای کاری تغییر دهد. اگر در مدت این شش ماه فرد موفق به یافتن موقعیت شغلی نشود، می‌بایست به کشور مقصد بازگردد؛ این ویزا قابل تمدید نیست. معروف‌ترین ویزای جاب سیکر مربوط به کشور آلمان است.

کسب و کار آزاد یا فریلنسر

هر روزه در جهان و همچنین در آلمان به لیست کسانی که فریلنسری را به عنوان حرفه‌ی رسمی خود انتخاب کرده‌اند، افزوده می‌شود. این امر دلایل گوناگونی دارد از جمله کنترل بیشتری که افراد بر روی زندگی شخصی و حجم کار خود دارند و همچنین مدیریت زمان راحت‌تری که خواهند داشت. اگرچه فریلنسری روش ساده‌ای تلقی میشود، اما افرادی که در آلمان قصد دارند به عنوان فریلنسر فعالیت کنند، باید از قوانین آلمان آگاهی و تسلط کافی داشته باشند.

در آلمان مطابق قانون مالیات بر درآمد و قانون شرکت‌های مشارکتی، حرفه‌های زیر به عنوان مشاغل فریلنسری به رسمیت شناخته می‌شوند:

دانشمندان، هنرمندان، نویسندگان، مدرسین، معلمان و مربیان، پزشکان، دندانپزشکان، دامپزشکان، وکلا، .دفترداران، اسناد رسمی، وکالت ثبت اختراع، نقشه برداران، مهندسین، معماران، شیمیدانان، تجاری، حسابداران، مشاوران، مالیاتی، مشاورین و اقتصاد دانان، .تجارت، نمایندگان، مالیات، طبیعت گردی دندانپزشکان، فیزیوتراپیست‌ها، روزنامه نگاران، گزارشگران، مفسران، مترجمان، خلبانان.

جهت مشاهده لیستی از مشاغل و کسب و کارهای فارسی زبانان اینجا را کلیک کنید.

کارآموزی

اگر مطمئن نیستید که کدام شغل را باید دنبال کنید و یا درخواست شما برای یک کار رد شده است، می توانید از یک دوره کارآموزی شروع کنید. یک دوره کارآموزی معمولا چند هفته یا چند ماه طول می کشد. در طول این دوره، با حرفه ای که انتخاب کرده‌اید بیشترآشنا می‌شوید و اگر مطمئن هستید که به آن علاقه و مهارت دارید، می‌توانید در آن رشته به کار ادامه دهید. اداره‌های خدمات مشاوره برای مهاجران جوانان (Jugendmigrationsdienste) و خدمات مشاوره برای پناهندگان بزرگسال (Migrationsberatungen für Erwachsene) شما را در یافتن دوره‌های کارآموزی کمک می‌کنند. کارمندان این اداره‌ها به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند.

 

پیشنهاداتی برای مهاجران تازه وارد:

  • به فرصت‌های کار داوطلبانه توجه داشته باشید.

برای به‌دست آوردن تجربه‌ی کار در آلمان، کارهای داوطلبانه، راهی سریع می‌باشند.

 

  • برای انتخاب، موقعیت‌هایی را انتخاب کنید که با مهارت‌های شغلی شما هماهنگی بیشتری داشته باشند. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست که کل زمان خود را در طول هفته با این دسته فعالیت‌ها اختصاص دهید؛ همین که ساعاتی در هفته را به این موضوع اختصاص دهید تا بتوانید هم با فرهنگ کاری آلمان آشنا شوید و همچنین مهارت‌های فنی و ارتباطی خود را تقویت کنید، کافی است.

 

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

افزایش استفاده‌ی روز افزون شبکه‌های اجتماعی قابل چشم‌پوشی نیست؛ و این موضوع فرصت مناسبی است تا بتوانید برای افزایش روابط حرفه‌ای خود استفاده کنید. مناسب‌‌ترین برای استفاده‌ی حرفه‌ای شبکه‌ی اجتماعی، لینکدین (LinkedIn) می‌باشد. پیشنهاد ما این است که اگر در این شبکه‌ی اجتماعی حساب ندارید، حتما همین امروز برای خود حسابی ساخته و آن را به روز نگه‌دارید. زیرا که پروفایل لینکدین در سایت‌های مجازی دنیا یک رزومه‌ی کاری استفاده می‌شود.

رای کاربران
[میانگین 5 از مجموع 1 رای]

آگهی های مرتبط با این مطلب

وقت سفارت آلمان
1

وقت سفارت آلمان

قیمت : یورو50
2 سال قبل /

همه آگهی هادریافت وقت ویزای #شنگن #سفارت #آلمان به صورت فوری – #وقت سفارت آلمان ( کوتاه مدت شنگن تا ۹۰ روز) – وقت پيوست […]