چه شغل‌هایی به عنوان شغل دوم در آلمان مناسب هستند؟

چه شغل‌هایی به عنوان شغل دوم در آلمان مناسب هستند؟

چه شغلهایی به عنوان شغل دوم در آلمان مناسب هستند؟

تعداد زیادی از افراد در آلمان، به دلایل متفاوت، ترجیح می‌دهند با وجود داشتن یک شغل اولیه، یک شغل دوم و جانبی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین دلایل این کار، بهبود وضعیت مالی افراد می‌باشد. البته باید در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب شغل دوم در آلمان در کنار کار تمام وقتی که دارید، باید به مقررات خاصی توجه کنید.

در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف انتخاب شغل دوم در آلمان و معرفی مناسب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.



شغل دوم در آلمان

بد نیست کمی با آمارهای مربوط به شغل دوم در آلمان آشنا شویم. در کشور آلمان، بیشتر از 3 میلیون نفر، به دلیل مشکلات مالی، بیش از یک شغل دارند. بر اساس آمار آژانس فدرال، تعداد افرادی که در شغل دوم کار می‌کنند، در عرض یکسال تقریبا 4 درصد افزایش یافته است. در پایان ژوئن سال گذشته، 3 میلیون و 538 هزار نفر دو یا چند شغله بودند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 123600 نفر بیشتر شده و 3.62 درصد افزایش داشته است.

البته در نظر داشته باشید که شغل دومی را انتخاب کنید که که متناسب با مهارت‌ها، برنامه و ارزش‌های شما باشد. شروع شغل دوم در کنار شغل اصلی، نیازمند کمی زمان و تلاش می‌باشد. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که بهتر است قبل از شروع شغل دوم به آن‌ها توجه کنید.



عوامل قابل توجه قبل از شروع شغل دوم



  1. اجازه کارفرما

اگر چه ممکن است استدلال کنید که یک کارمند حق دارد زمان‌های آزاد خود را هر طور که می‌خواهد بگذراند، اما شغل‌های دوم و مشاغل اضافی بدون اطلاع داشتن کارفرما، ممکن است برای شما هزینه‌ی شغلی داشته باشد. از دلایلی که کارفرما باید از شغل دوم کارمندان خود مطلع باشد این است که می‌تواند در صورت تشخیص دادن اثرگذاری شغل دوم کارمند بر روی کارهای شغل اول او، کارمند را از اشتغال شغل دوم منع کند.



  1. کار کردن در چارچوب قانون

باید در نظر داشته باشید که حتی با وجود مشاغل اضافی در کنار شغل اول، کارکنان نباید بیشتر از 8 ساعت کار کنند و همانطور که در قانون ساعت کار در آلمان (Arbeitszeitgesetz)، حداقل باید 11 ساعت استراحت داشته باشند.

  1. مالیات

به طور کلی شغل‌ دوم در آلمان، در صورتی که از محدودیت 450 یورویی در ماه فراتر نروند، عاری از مالیات‌های اساسی می‌باشند.

برای کسانی بیشتر از 450 یورو در ماه درآمد دارند، باید از کارت مالیاتی (Lohnsteuerkarte) خود استفاده کنند. این به آن معناست که شغل دوم در آلمان در طبقه‌ی ششم مالیاتی محاسبه شده (Steuerklasse VI) و افراد می‌توانند بعد از پرداخت مالیات، با ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی (Steuererklärung)، بازپرداخت خود را در پایان سال دریافت کنند.

 

  1. تعطیلات و روزهای مرخصی برای بیماری

خوشبختانه، کارمندان در شغل دوم در آلمان، از همان امتیازاتی برخوردار هستند که در شغل اول خود دارند. بنابراین حتی در شغل دوم نیز باید مرخصی داشته باشند و حتی برای روزهایی که به دلیل بیماری نمی‌توانند کار کنند، حقوق دریافت کنند.



  1. حقوق بازنشستگی

شغل دوم در آلمان و مینی جاب‌ها، می‌توانند حقوق بازنشستگی را پرداخت کنند؛ البته این یک کار داوطلبانه می‌باشد. 3.9 درصد از درآمد کسانی که شغل دوم دارند، برای دریافت حقوق بازنشستگی کسر می‌شود. البته اگر در شغل اول خود، کسری از حقوق بابت بازنشستگی دارید، پرداخت آن در شغل دوم تفاوت چندانی ندارد.

  1. خویش فرمایی!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که متاسفانه بعضی از کارفرمایان کارمندانی که به عنوان شغل دوم برای آن‌ها کار می‌کنند را مجبور می‌کنند تا به عنوان مشاغل آزاد و خویش فرما ثبت نام کنند، تا خود را از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی معاف کنند. این ایده شاید در ابتدا به نظر ایده‌ی خوبی برسد اما در طولانی مدت، مشکلاتی را به دنبال خود خواهد داشت.

 

5 ایده‌ی مناسب برای شغل دوم در آلمان

 

هر کدام از مواردی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌تواند به عنوان یک شغل دوم و جانبی انتخاب شوند.

  1. فریلنرسری

فعالیت داشتن به عنوان فریلنسر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شغل دوم می‌باشد. می‌توان در صورت داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های قابل ارائه، در سایت‌های فریلنسری ثبت نام کرده و آن را به عنوان شغل دوم در نظر گرفت. از مزیت‌های این نوع شغل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بعد از ساعت‌های کاری در شغل اول، می‌توان در خانه‌ی خود با آرامش و آسایش بیشتری به کار کردن پرداخت.



  1. نگهداری از حیوانات خانگی

تعداد افرادی که از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند، افزایش یافته است، اما تعداد زیادی از آن‌ها نمی‌توانند وقت زیادی را با آن‌ها بگذارنند و آن‌ها را به پیاده روی ببرند. نگهداری از حیوانات خانگی، می‌تواند یکی از شغل‌های مناسب به عنوان شغل دوم برای شروع باشد؛ البته به شرطی که به حیوانات حساسیتی نداشته و با آن‌ها راحت باشید. می‌توانید برای شروع، به دوستان و همسایه‌های خود اطلاع دهید یا از طریق گروه‌های فیس بوک این کار را انجام دهید.



  1. رانندگی و تحویل بسته‌ها!

اگر ماشین یا وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری دارید، یکی از انتخاب‌های مناسب به عنوان شغل دوم، فعالیت در اپلیکیشن‌های آنلاین درخواست ماشین یا تحویل بسته‌ها می‌باشد. از مزیت‌های این کار می‌توان به انعطاف بالای آن اشاره کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید هم صبح‌ها قبل از رفتن به محل کار اولیه خود و هم بعد از ساعات کاری، به این شغل بپردازید. همچنین ساعات کاری در این شغل کاملا وابسته به خودتان می‌باشد.



  1. تدریس و آموزش خصوصی

تدریس خصوصی یا Nachhilfe، در آلمان محبوبیت زیادی داشته و بسیاری از والدین به دنبال روشی هستند تا فرزندان خود بتوانند در تحصیلات پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. در صورت داشتن علم و دانش کافی، با ارائه‌ی خدمات خود به عنوان معلم می‌توانید به علاوه بر کمک به دانش آموزان برای درک بهتر مطالب آموزشی مدرسه و حل تکالیفشان، درآمدزایی مناسبی از این طریق و انتخاب این شغل دوم داشته باشید.

همچنین در حال حاضر با توجه به پاندمی، در صورت توافق طرفین، می‌توانید آموزش‌های خود را به صورت آنلاین و از راه دور ارائه دهید.

  1. طراحی سایت

در صورت داشتن مهارت برنامه نویسی و طراحی سایت و یا علاقه داشتن به یادگیری این مهارت‌ها، می‌توانید آن را به صورت جدی به عنوان یک شغل دوم پردرآمد انتخاب کنید. طراحی وب و توسعه وب‌سایت، می‌تواند شغلی پردرآمد و منعطف ‌باشد. بسیاری از شرکت‌ها، پروژه‌های وب خود را برون سپاری می‌کنند و به همین علت می‌توانید با راحتی بیشتر، از خانه خود این فعالیت‌ها را انجام دهید.



سخن آخر

داشتن شغل دوم، علاوه بر مزیت‌های مالی که دارد، به افراد کمک می‌کند تا بهتر بتوانند برای کار خود برنامه ریزی کرده و کنترل بیشتری هم بر روی کار و هم بر روی زندگی خود داشته باشند.

در این مقاله موارد مختلف داشتن شغل دوم در آلمان و شغل‌های مناسب را معرفی و بررسی کردیم. از همراهی شما متشکریم.

رای کاربران
[میانگین 4.5 از مجموع 8 رای]

آگهی های مرتبط با این مطلب