ویژگی‌های خرید و فروش با امنیت بالا

ویژگی‌های خرید و فروش با امنیت بالا

ویژگی‌های خرید و فروش با امنیت بالا

خرید و فروش در قرن 21 به نحوی است که هم فروشنده و هم خریدار می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن معامله‌ی خود را انجام دهند؛ اما یکی دیگر از پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه، بحث امنیت در حین خرید و فروش بوده‌است. در حقیقت، بشر برای چند قرن نمی‌توانست هیچ معامله‌ی بی‌خطر و امنی را انجام دهد اما امروزه به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در علم اقتصاد و فناوری، انجام چنین معامله‌هایی راحت‌تر از هر دوران دیگری است. با توجه به اهمیت خرید و فروش در یک بستر امن، در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

انواع شیوه‌های خرید و فروش

پیش از آن که به بررسی امنیت خرید و فروش بپردازیم نیاز است که با دو شیوه‌ی عمده‌ی خرید و فروش آشنا شوید. این کار کمک خواهد کرد تا امنیت هر کدام از این دو شیوه را بررسی کنیم. به طور عمده، دو شیوه برای خرید و فروش وجود دارد که امروزه کاربردهای فراوانی دارند. در زیر، بررسی این دو شیوه را مشاهده می‌کنید.

  • شیوه‌ی حضوری

شیوه‌ی اول که همان شیوه‌ی سنتی نیز نامیده می‌شود، معامله‌ها به صورت حضوری صورت می‌گیرند. در این شیوه ممکن است که شما وارد یک مغازه شده و خریدی انجام دهید و یا حتی در وبسایت یا اپلیکیشنی، محصولی را مشاهده کرده و سپس به صورت حضوری آن را خریداری نمایید.

  • شیوه‌ی غیرحضوری

دومین شیوه، که به عنوان یکی از شیوه‌های مدرن معاملاتی نیز تلقی می‌شود، شیوه‌ای است که در آن شما بدون مراجعه‌ی حضوری و از طریق سفارش کالا، اقدام به یک معامله‌ی غیرحضوری می‌کنید به نحوی که پس از سفارش دادن و انجام عملیات پرداخت به شیوه‌ها مختلف، کالای مورد نظر، به دستتان می‌رسد.

 

امنیت در معاملات

حال که با دو شیوه‌ی کلی انجام معاملات آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی امنیت در هر کدام از آن‌ها بپردازیم. نکته‌ی بسیار مهمی که باید بدانید، آن است که پیش از هر کاری نیاز است تا از فروشنده یا خریداری که قصد انجام معامله با وی را دارید، مطمئن باشید. در اغلب اوقات، اطمینان به فروشنده ممکن است تنها از طریق یک بحث کوتاه با او و یا از طریق دکور مغازه و حتی طراحی وبسایتش به وجود آید. برای آشنایی بیشتر با نکات مهمی که باید برای تأمین امنیت خرید و فروش از آن‌ها تبعیت نمایید، نکات زیر را رعایت کنید.

  1. استفاده از پروتکل SSL

پروتکل SSL، یکی از نکات امنیتی است که باید در حین انجام معاملات به شیوه‌ی غیرحضوری، از وجود آن مطمئن شوید. برای آن که با کاربردهای این پروتکل آشنا شوید، نیاز است که به تعریف آن مراجعه نمایید. به طور کلی، پروتکل SSL به معنای لایه‌ی اتصال امن است. زمانی که در وبسایت‌های خرید و فروش، از این پروتکل استفاده می‌شود، دیگر پروتکل‌های غیرامن نظیر http را مشاهده نخواهید کرد. در حقیقت آسان‌ترین راهی که بتوان از طریق آن از وجود چنین پروتکلی در وبسایت‌های فروشگاهی و خدماتی مطمئن شد، مراجعه به آدرس آن سایت است. در صورتی که به جای http از https استفاده شده بود، در آن صورت می‌توانید از وجود پروتکل SSL مطمئن شوید.

مشاهده آگهی هایی که تا به امروز ثبت شده اند.اینجا را کلیک کنید.

  1. قرار گذاشتن در محیطی امن

برای آن که بتوانید خرید امنی، به شیوه‌ی حضوری تجربه کنید نیاز است تا در صورت نبود مغازه، از قرار گذاشتن در محیط‌های خلوت و بعضا بدون تردد، به طور جدی خودداری نمایید. در حقیقت بخش اعظم کلاهبرداری‌ها و سرقت‌هایی که در فروش حضوری صورت می‌گیرد، به دلیل چنین ملاقات‌هایی است. زمانی که با فروشنده یا خریدار به این نتیجه رسیدید که برای انجام معامله به صورت حضوری هم‌دیگر را ملاقات کنید، بهترین گزینه، قرار گذاشتن در جاهایی مانند پارک، بازار و یا حتی انواع کافی‌شاپ‌ها خواهد بود. در این محیط‌ها به دلیل حضور سایر افراد دیگر نیازی نیست که نگران حمله‌ی دزدان و یا سرقت باشید.

  1. درگاه پرداخت معتبر

درگاه پرداخت معتبر برای خریدهایی است که به شیوه‌ی غیرمستقیم انجام می‌شوند. در حقیقت تا زمانی که از اعتبار درگاه پرداخت، مطمئن نشده‌اید نباید هیچ‌کدام از اطلاعات کارت بانکی خود را وارد وبسایت نمایید. امروزه وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که از طریق درگاه‌های غیرمعتبر و دروغین، اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و انجام عملیات فیشینگ می‌کنند. با توجه به این امر، تمامی نکات مرتبط با درگاه‌های پرداختی را چک کنید.

  1. وبسایت و اپلیکیشن معتبر

شاید ضرب‌المثل هر گردی گردو نیست را شنیده باشید. چنین ضرب‌المثلی، کاربرد زیادی در انجام معاملات به شیوه‌ی غیر حضوری دارد. در حقیقت ممکن است که شما وارد وبسایتی شوید که دارای رابط کاربری و طراحی‌های فوق‌العاده‌ای باشد، اما از نظر اعتبار هنوز مورد سنجش قرار نگرفته باشد. با توجه به این امر نیاز است تا پیش از خرید، از اعتبار انجام معاملات در آن وبسایت مطمئن شوید. بهترین گزینه آن است که از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های معروفی که تمامی مردم دنیا در حال خرید از آن‌ها هستند استفاده کنید، تا سرمایه‌ی خود را در معرض سرقت قرار ندهید.

  1. استفاده از قراردادهای هوشمند

یکی از شیوه‌های نوینی که امروزه برای انجام معاملات و خرید و فروش، ابداع شده‌است، استفاده از قراردادهای هوشمند است. در حقیقت چنین قراردادهایی به دلیل استفاده از فناوری بلاک‌چین، از وقوع هر نوع سرقت و کلاهبرداری جلوگیری می‌کنند. تمامی داده‌های حقوقی و همچنین عملیات پرداخت، تحت یک سیستم امن صورت می‌گیرند تا خرید و فروش شما در بستری امن انجام شود.

  1. بررسی کالا

آخرین موردی که باید برای داشتن یک خرید و فروش با امنیت بالا از آن مطمئن شوید، کیفیت و عملکرد کالا است. خرید کالای بی‌کیفیت و یا معیوب، یک شکست تلقی می‌شود که برای جلوگیری از وقوع آن باید در حین انجام خرید و فروش حضوری، تمامی ویژگی‌های کالا بررسی شوند. از طرف دیگر در صورتی که خرید خود را به شیوه‌ی غیرمستقیم انجام داده‌اید، نیاز است تا وبسایتی را برای این کار انتخاب کنید که این امکان را داشته باشد تا پس از رسیدن کالا تا چند روز، در صورت وجود مشکلی در آن، کالا را مرجوع کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی نکاتی که باید برای تأمین امنیت خرید و فروش به آن‌ها توجه کنید، پرداختیم. از آن جایی که داشتن بستر امن، برابر با یک خرید مطمئن خواهد بود، نیاز است تا تمامی نکات ذکرشده را در نظر داشته باشید.

 

رای کاربران
[میانگین 0 از مجموع 0 رای]