تجربه‌ی اجاره‌ی ملک در آلمان

تجربه‌ی اجاره‌ی ملک در آلمان

تجربه‌ی اجاره‌ی ملک در آلمان

در کشورهای اروپایی به علت کمتر بودن ساخت و ساز نسبت به سایر کشورها، اجاره‌ی ملک سختی‌های خاص خود را دارد. چه شما بخواهید به عنوان مستأجر خانه‌ای را اجاره کنید و چه به عنوان مالک، بخواهید ملک خود را اجاره دهید، لازم است برای هر چه بهتر طی شدن این فرایندها، نکاتی را رعایت کنید. با ما همراه باشید تا نکاتی را که در اجاره‌ی خانه اهمیت دارد را با هم مرور کنیم.

در مبحث اجاره‌ی خانه دو مورد اجازه‌ی اقامت و داشتن کار و میزان درآمد، از مهم‌ترین مواردی هستند که در همان ابتدای درخواست خانه توسط صاحب خانه بررسی می‌شوند.

اجازه‌ی اقامت

شاید بتوان گفت مهم‌ترین فاکتور اجاره‌ی خانه در کشوری مثل آلمان، داشتن اجازه‌ی اقامت می‌باشد. زمانی که افراد اجازه‌ی اقامت برای حضور در آلمان می‌گیرند، به آن‌ها یک اعتبار سه ساله داده می‌شود. اگر در این مدت زمان تا زمانی که پاسپورتشان را دریافت کنند، مشغول به کار شده و مالیات پرداخت کنند و هزینه‌های زندگی را خودشان تأمین کنند، اقامت آن‌ها نامحدود و دائمی شده و می‌توانند در آلمان حضور داشته باشند. در صورت نداشتن کار، این اقامت سه ساله، دوباره تمدید می‌شود.

زمانی که برای اجاره‌ی خانه‌ای مراجعه می‌کنید، از اولین چیزهایی که صاحب‌خانه از شما می‌خواهد تا بررسی کند، همین اجازه‌ی اقامت است. با توجه به اینکه داشتن اقامت نامحدود، نشان دهنده‌ی داشتن کار و درآمد شماست و باعث آسودگی خاطر صاحب‌خانه می‌شود که شما توانایی کامل پرداخت اجاره‌ی خانه به موقع را دارید، کسانی که این اقامت نامحدود دارند، از اولویت بیشتری برخوردارند.

 

میزان درآمد

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان اجاره‌ی خانه، میزان درآمد کل خانواده می‌باشد. همانطور که گفته شد، داشتن کار و درآمد، می‌تواند اقامت شما را نامحدود کند. علاوه بر آن، یکی دیگر از چیزهایی که صاحبان خانه چک می‌کنند، کار و درآمد شماست. به عنوان مثال، برای یک خانواده‌ی سه نفره، داشتن حداقل درآمد ماهیانه 2200 یورویی برای اجاره‌ی یک خانه‌ی 1000 یورویی الزامی است.

همچنین شاغل بودن نفر دوم خانواده- زن یا شوهر- حتی به صورت شغل‌های پاره وقت (Minijob) با داشتن حداقل درآمد 450 یورویی، شانس شما را برای دریافت خانه بیشتر می‌کند. با داشتن این شرایط، می‌توان یک آپارتمان در حول و اطراف مرکز شهر را اجاره کرد. اما در صورت اینکه درآمد ماهیانه از 2000 یورو کمتر باشد، پیدا کردن خانه سخت خواهد شد و برای این کار باید از مرکز شهر خیلی دور شد یا حتی در حومه‌ی شهر به دنبال خانه باشند.

ارائه‌ی یک رزومه از خودتان

شما باید برای درخواست خانه، از خودتان و خانواده‌تان یک رزومه ارائه بدهید که شامل این موارد باشد:

  • مجرد یا متأهل بودن

  • تعداد، سن و جنسیت افراد خانواده

  • زمان ورود به آلمان

  • کارهایی که قبلا انجام داده‌اید (به عنوان شغل) و کاری که در حال حاضر به آن مشغول هستید.

  • ارائه فرم شوفا؛ شوفا (Schufa)، یک مرکز اطلاعاتی است که اطلاعات فعالیت‌های اعتباری و مالی افراد در آلمان را جمع‌آوری می‌کند. کاربرد شوفا را می‌توان در ضمانت و حفاظت از طرفین قراردادهای مالی دانست. این فرم به ویژه اگر متأهل هستید، اهمیت زیادی دارد. وجود برگه‌ی شوفا در زمان درخواست خانه، نشان از خوش حساب بودن شما دارد و صاحب خانه اعتماد بیشتری پیدا می‌کند.

  • شوفای رایگان را از اینجا دریافت کنید.

  • فیش حقوقی‌تان

  • درخواستتان برای اجاره‌ی خانه

خانه‌های شرکتی

در آلمان خانه‌‌هایی وجود دارد که به نام خانه‌های شرکتی که افراد می‌توانند برای دریافت و اجاره‌ی این خانه نام نویسی کنند. این شرکت‌های املاک و مستغلات مستقر در آلمان، با تمرکز بر آپارتمان‌ها، املاک و مستغلات مسکونی را اجاره داده و می‌فروشد. این شرکت‌ها در سراسر آلمان و در اکثر شهرها شعبه داشته و بعد از نام نویسی، این شرکت‌ها با توجه به شرایط درخواست شما، برای شما خانه‌ای مناسب پیدا می‌کنند. البته چون تعداد کسانی که متقاضی چنین خانه‌هایی می‌باشند، زیاد هستند؛ ممکن است دو تا سه سال طول بکشد که نوبت شما شود.

هزینه‌ی اجاره‌ی خانه

برای تعیین نرخ اجاره‌ی اجاره خانه نه تنها در آلمان، بلکه‌ی در تمام کشورها، بستگی به شهری که انتخاب کرده‌اید و منطقه‌ای که در آن دنبال خانه هستید و نوع خانه‌ای که مدنظرتان هست (ویلایی یا آپارتمان و…) متفاوت می‌باشد. برای مثال، در بین شهرهای آلمان، شهر مونیخ برای اجاره‌ی خانه، جزو گران‌ترین شهرها محسوب شده و چیزی در حدود 20 درصد نسبت به شهرهای دیگر گران‌تر است!

 

اجاره‌ی خانه به عنوان مالک

ممکن است شما در آلمان خانه‌ای داشته باشید که قصد اجاره‌ی آن را داشته باشید. در این حالت شما باید تمام مواردی که پیش‌تر گفته شد را چک کنید. به ویژه چک کردن برگه‌ی شوفا را فراموش نکنید. زیرا که اگر بعد از اینکه خانه‌تان را اجاره دادید و مستأجر شما اجاره‌ی خود را پرداخت نکند، می‌تواند تا چندین ماه در خانه‌ی شما بدون دادن اجاره بماند. شما هم درگیر گرفتن وکیل و هزینه‌های دادگاه شوید و تمام این فرایندها ممکن است یک سال طول بکشد و به نوعی در این یک سال خانه‌ی شما در اختیار مستأجر بدون پرداخت اجاره، قرار داده‌اید. داشتن برگه‌ی شوفا هنگام درخواست، این موضوع را نشان می‌دهد طرف مقابل شما، فردی خوش حساب بوده و در خانه‌های قبلی که سکونت داشته، اجاره‌های خود را به موقع پرداخت کرده‌است.

 

سخن آخر

سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید درخواست خانه‌ی خود را در آن ثبت کنید. قبول یا رد درخواست شما ممکن است زمان‌بر باشد. همچنین طبق تجربیات گذشته، بعضی از این سایت‌ها ممکن است با دیدن اسم درخواست کننده، به علت مهاجر بود آن، درخواست را بلافاصله رد کنند.

سختی پیدا کردن خانه، به نوع خانه و مکان آن بستگی دارد؛ هرچه خانه در سبک ویلایی بوده و ساخت آلمانی‌تری داشته باشد، شرایط سخت گیرانه‌تر خواهد بود. اما خانه‌های آپارتمانی شرایط راحت‌تری دارند؛ زیرا که اکثر این خانه‌ها، شرکتی بوده و اجاره رفتن آن‌ها به نفع شرکت‌ها خواهد بود و با بررسی شرایط درخواست کننده و داشتن شرایط اولیه، خانه را اجاره می‌دهند.

رای کاربران
[میانگین 0 از مجموع 0 رای]