با توجه به قوانین آلمان آیا امکان کار بدون نیاز به مدرک، وجود دارد؟

با توجه به قوانین آلمان آیا امکان کار بدون نیاز به مدرک، وجود دارد؟

با توجه به قوانین آلمان آیا امکان کار بدون نیاز به مدرک، وجود دارد؟

آلمان دارای بزرگترین اقتصاد در اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ در جهان است. با وجود آنکه آلمان کشوری است که تمرکز بالایی بر مدارک تحصیلی دارد، مدارسی نیز برای پیش خدمت‌ها در این کشور قرار گرفته است. در آلمان مشاغل زیادی برای افراد ماهر و متخصص و همچنین برای افراد معمولی و بدون مدرک تحصیلی وجود دارد. اما پیدا کردن کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی برای مهاجران کمی پیچیده‌تر خواهد بود. در این مقاله به بررسی این موضوع که آیا با توجه به قوانین آلمان آیا امکان کار بدون نیاز به مدرک وجود دارد؟ و ابعاد مختلف آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.



کار در آلمان بدون مدرک

تا مدتی قبل برخلاف مهاجرینی که مدارک دانشگاهی داشته و به وسیله‌ی آن مشغول به کار می‌شوند، متخصصین حرفه‌ای و واجد شرایط فرصت آن را نداشتند تا به ویزای شش ماهه به آلمان آمده و در آلمان کار پیدا کنند. اما قوانین جدیدی توسط آژانس فدرال کار ظاهر شده‌اند.

یکی از موارد مهمی که متخصصان واجد شرایط باید در نظر داشته باشند، پیشنهاد ویژه از سوی یک کارفرما در آلمان می‌باشد. فرد متخصص باید خودش آن را پیدا کند. توجه داشته باشید که ما در مورد کارهای MiniJob با حداقل دستمزد صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه موضوع شغل تمام وقتی با حقوق مناسب برای تامین یک زندگی می‌باشد.

یک موضوع جداگانه نیز، دانش زبان آلمانی می‌باشد. ملزومات مربوط به این موضوع در قانون فعلی و موجود ذکر نشده است. در اکثر موارد شغل‌هایی که متخصصان واجد شرایط بدون مدرک تحصیلی برای خود انتخاب می‌کنند، بسته به نوع فعالیت و کارفرما، استفاده از زبان آلمانی متفاوت است. برای مثال اگر شرکتی از زبان خود متقاضیان استفاده می‌کند، می‌توان بدون نیاز به دانش زبان آلمانی کار کرد.



پیدا کردن کار بدون مدرک در آلمان

پیدا کردن کار برای مهاجرانی که از کشورهای اتحادیه اروپا هستند، راحت بوده و می‌توانند با نقل مکان به آلمان و بدون داشتن مدرک دانشگاهی مشغول به کار شوند. همچنین نیازی به مجوز کار نخواهند داشت. این افراد می‌توانند بسته به اهداف و علائق خود، طیف وسیعی از مشاغل را در همه‌ی بخش‌ها انتخاب کنند. اما برای افرادی که از کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا به آلمان مهاجرت کرده‌اند، پیدا کردن کار بدون مدرک دانشگاهی کمی مشکل خواهد بود.

قوانین جدید مهاجرتی در آلمان، امکان کار متخصصان واجد شرایط برای کار در این کشور را افزایش می‌دهد. در حال حاضر برای مهاجرت به آلمان، برای کارگران ماهر با آموزش‌های حرفه‌ای و در عین حال بدون مدارک دانشگاهی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا راحت‌تر شده است.



قوانین جدید چه تغییراتی را ایجاد می‌کنند؟

بر اساس قوانین جدید در آلمان، چهارچوبی گسترش پیدا می‌کند که طبق آن متخصصان واجد شرایط از کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای کار به آلمان بیایند. پس بهتر است قبل از ادامه به متخصص واجد شرایط را معرفی کنیم. افراد زیر تحت قوانین جدید مهاجرت، به عنوان متخصصان واجد شرایط شناخته می‌شوند:

  1. افرادی که یا در آلمان، آموزش‌های حرفه‌ای را در دوره‌های آن گذرانده باشند ( که معمولاً دوره آموزش حداقل دو سال برای آنها لازم است.) و یا افرادی که دارای مدرک حرفه‌ای در خارج از کشور آلمان هستند که معادل آموزش‌های حرفه‌ای در این کشور باشد. اگر دوره‌های آموزشی گذرانده شده در دیگر کشورها، با آلمان تفاوت عمده‌ای نداشته باشد، معادل سازی آن مشکلی نخواهد داشت.

  2. افراد دارای مدرک تحصیلی عالی که قابل مقایسه مدرک تحصیلی عالی در آلمان می‌باشد! در بیانیه مقایسه (Statement of Comparability) کشور آلمان، ماهیت و طول دوره‌ی آموزش عالی افراد مهاجر را توصیف کرده و آن را مانند لیسانس یا فوق لیسانس، نام می‌برد.



تغییرات اصلی به وجود آمده در قوانین مهاجرتی آلمان به شرح زیر می‌باشد:

  • دسترسی به بازار کار: شرایط ورود به بازار کار برای آسان‌تر شده است. متخصص واجد شرایط صرفا باید قرارداد کار یا پیشنهاد شغلی خاص و دارای مدرک شناخته شده در آلمان باشد. توسط آژانس کار فدرال (BA) هیچ گونه بررسی اولویتی انجام نمی‌شود. این به آن معناست که آژانس اشتغال فدرال بدون در نظر گرفتن اینکه آیا در آلمان آن شغل خاص در دسترس است یا خیر، شرایط اشتغال را بررسی می‌کند.

  • شغل جایگزین و احتمالی: متخصصین واجد شرایط ممکن است شغلی که مناسب آن‌هاست را پیدا نکنند؛ در این صورت می‌توانند در شغل‌های مرتبط دیگر کار کنند.

  • مدت اقامت برای آموزش و توسعه مهارت‌ها: در آلمان فرصت‌های گذراندن دوره‌های آموزشی در حال بهبود است. البته از پیش شرط‌های لازم برای گذراندن این دوره‌ها، یک فرایند تشخیص در زمان ورود متقاضیان به آلمان بوده که مشخص می‌کند فرد مهاجر صلاحیت گذراندن دوره و دریافت یک مدرک آلمانی را دارد یا خیر. همچنین آشنایی فرد با زبان آلمانی از دیگر ملزومات گذراندن این دوره‌ها می‌باشد.

  • اجازه اقامت دائم برای متخصصان واجد شرایط از سراسر جهان: افراد مهاجر متخصص می‌توانند بعد از گذشت 4 سال، اجازه اقامت دائم دریافت کنند.



اقدامات لازم برای شروع به کار

برای شروع به کار در آلمان به عنوان یک متخصص واجد شرایط بهتر است در ابتدا دو مورد زیر را انجام دهید:

  • ثبت اسناد و مدارک حرفه‌ای خود: اولین کاری که باید انجام دهید این است که مدارک تحصیلی گذشته و مدارک حرفه‌ای خود را در آلمان ثبت کرده تا به رسمیت شناخته شود. اطلاعات اولیه در مورد روند شناسایی و مهاجرت به آلمان را می‌توانید از خط تلفن Working and Living in Germany دریافت کنید.

  • مهارت‌های زبانی: بهتر است که برای اینکه تجربه‌ی کاری بهتری در آلمان داشته باشید، روی مهارت‌های زبان آلمانی خود کار کنید.



سخن آخر

امروزه شرکت‌های زیادی هستند که به تدریج رویکردهای استخدامی خود را تغییر می‌دهند و تعداد این شرکت‌ها رو به افزایش می‌باشد. آن‌ها افراد بیشتری را بدون مدرک سنتی اما با تجربه و دانش به کار می‌گیرند. وجود این تغییرات، فرصت‌های مناسب و جدیدی را برای ورود مهاجران به آلمان و پیدا کردن کار باز می‌کند. برای مثال، با داشتن تجربه و تخصص کافی، یکی از حوزه‌هایی که شانس ورود به آن بالاست، حوزه‌های فناوری می‌باشد. می‌توان با قانع کردن کارفرما برای به کارگیری شما به جای نیروی محلی، واجد شرایط دریافت ویزای کار شده و می‌تواند آن را دریافت کنید.

خبر خوب این است که کشور آلمان تقاضای زیادی برای افراد ماهر و متخصص دارد؛ در نتیجه شانس پیدا کردن موقعیت مناسب و خوب بالا می‌باشد. و می‌توان با گذراندن دوره‌های کارآموزی کوتاه در ابتدا، شرایط خود را بهتر کرده و سریع‌تر مجوز اقامت را بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم ابعاد مختلف پیدا کردن کار بدون مدرک در آلمان با توجه به قوانین این کشور را بررسی کنیم. از همراهی شما تا پایان متشکریم.

جهت مشاهده کسب و کارهای قارسی زبان در آلمان اینجا را کلیک کنید.

رای کاربران
[میانگین 5 از مجموع 1 رای]

آگهی های مرتبط با این مطلب

سوپرمارکت افغان مارکت در وین اتریش
1

سوپرمارکت افغان مارکت در وین اتریش

قیمت : قیمت توافقی
3 سال قبل / 1050

همه آگهی هاعرضه کننده مواد غذایی ایرانی, سوسیس و کالباس ایرانی, سبزیجات خشک کرده , پفک نمکی , خشکبار ایرانی , شیرینی ایرانی , چای […]

سوپرمارکت ایرانی وطن در اتریش
1

سوپرمارکت ایرانی وطن در اتریش

قیمت : قیمت توافقی
3 سال قبل / 9020

همه آگهی هاعرضه کننده مواد غذایی ایرانی, سوسیس و کالباس ایرانی, سبزیجات خشک کرده , پفک نمکی , خشکبار ایرانی , شیرینی ایرانی , چای […]