آیا حقوق شغل دانشجویی برای دانشجویان (مهاجر از ایران) در کشور آلمان کافی است؟

آیا حقوق شغل دانشجویی برای دانشجویان (مهاجر از ایران) در کشور آلمان کافی است؟

آیا حقوق شغل دانشجویی برای دانشجویان (مهاجر از ایران) در کشور آلمان کافی است؟



دانشجویان ایرانی در آلمان نه تنها از سیستم آموزشی آلمان استفاده می‌کنند، بلکه از فرصت‌های بیشماری که برای توسعه و رشد در خارج از دانشگاه در آلمان وجود دارد بهره مند می شوند. با توجه به اینکه یافتن شغل در آلمان نسبتاً ساده است بسیاری از دانشجویان بین المللی و ایرانی همزمان با تحصیل در آلمان مشغول به کار می‌شوند. هرچند ساعات محدودی از روز را علاوه بر تحصیل دانشجویان بین المللی مجاز به کار هستند.

پس اگر در یک موسسه آموزش عالی آلمانی ثبت نام کرده باشید، این کشور به شما این امکان را می‌دهد که در کنار تحصیل کار کنید. اما در نظر داشته باشید که ساعات مجاز به کار شما به عنوان یک دانشجو محدود است. در این مقاله جزئیات کار هنگام تحصیل در آلمان آورده شده است، با ما همراه باشید.



میزان زمان مجاز کار به عنوان یک دانشجوی بین المللی

دانشجویان بین المللی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس به یک دانشگاه آلمانی برای تحصیل می‌آیند، مجاز به 20 ساعت کار در هفته در طول دوره تحصیل خود هستند. گرچه دانشجویان این کشورها مجاز به کار بیش از 20 ساعت در هفته هستند، اما کار در حین تحصیل به دانشجویان توصیه نمی شود، زیرا در این حالت دولت با آنها مانند کارمندان و نه دانشجویان عادی رفتار خواهد کرد.

دانشجویانی که از خارج از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آلمان می آیند فقط در مدت زمان تعطیلات مجاز به کار هستند، به عبارتی 120 روز کامل در سال، بنابراین اگر ایرانی هستید و به یک دانشگاه آلمانی می‌روید حتما این مسئله را در نظر بگیرید. در ادامه‌ی مقاله بررسی می‌کنیم که آیا با این زمان کار می‌توانید هزینه کافی به دست بیاورید؟

با توجه به موارد بالا باز هم اگر به عنوان دستیار دانشجویی کاری پیدا کردید، قانون 120 روزه در مورد شما اعمال نمی شود. این مسئله به این دلیل است که مشاغل دانشگاهی هیچ محدودیتی ندارد. اگر می‌خواهید ساعات بیشتری کار کنید، باید به دفتر ثبت نام دانشجویان خارجی در دانشگاه آلمانی خود اطلاع دهید.

اما در نظر داشته باشید اگر دانشجوی دوره زبان / دوره مقدماتی هستید، قوانین کار برای شما سختگیرانه تر هستند، در نتیجه ممکن است حقوق شغل دانشجویی برای شما در این شرایط در کشور آلمان کافی نباشد.

به طور کلی کار بیش از حد مجاز برای شما توصیه نمی‌شود زیرا شما را ملزم به پرداخت بیمه درمانی، بیکاری و بیمه مراقبت‌های پرستاری می‌کند. به‌علاوه، نقض قوانین ممکن است منجر به اخراج شما از دانشگاه‌های آلمانی شود.



چه مبلغی را می‌توانم به عنوان یک دانشجو در آلمان کسب درآمد کنم؟

مبلغی که ماهانه کسب خواهید کرد به موقعیت شغلی، منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید، بخش و همچنین به تخصص شما بستگی دارد. باید به خاطر داشته باشید که با پولی که از مشاغل غیرحضوری دانشگاهی دریافت می‌کنید، قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود نخواهید بود.

همچنین محدودیت درآمد ماهیانه 450 یورو برای شما به عنوان دانشجوی بین المللی وجود دارد، به این معنی که اگر درآمد شما بیش از این مبلغ باشد، باید مالیات استاندارد را در آلمان پرداخت کنید. این بدان معنی است که شما برابر با یک فرد آلمانی مشغول به کار هستید.

میزان درآمد شما در آلمان از چند جنبه مورد بررسی قرار میگیرد؛ از یک طرف، بر وضعیت دانشجویی شما تأثیر می گذارد، در این شرایط مبلغی که کسب می‌کنید مهم نیست، بلکه مدت زمانی است که کار می‌کنید، جنبه‌ی دیگر همانطور که بیان شد، مسئله درآمد بر مالیات است: اگر از برخی محدودیت‌های وضع شده در آلمان فراتر بروید، بابت دستمزد خود بایستی مالیات دهید. محدودیت‌های درآمد مربوطه و مبالغ بدون مالیات نیز به سن و وضعیت تاهل شما بستگی دارد. درآمد شما برای بیمه درمانی شما نیز مهم است. برای بیمه درمانی خانواده و معافیت از پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی خود، بایستی به عنوان یک فرد متاهل سالانه بیش از 5400 یورو و یک کار نیمه وقت نداشته باشید. حداقل دستمزد در آلمان حدود 9 یورو در ساعت است. در صورت داشتن مهارت‌های بالاتر، موقعیت‌های دانشجویی با طیف وسیعی از حقوق بین 11-20 یورو در ساعت در دسترس خواهید داشت. مشاغل جانبی مانند پرستاری از کودک، پذیرایی و کار در یک کافه یا رستوران کمترین درآمد را دارند.



چه شغل‌هایی را می‌توان به عنوان شغل دانشجویی در آلمان انجام داد؟

هنگام انتخاب شغل در آلمان به عنوان یک دانشجو، حقوق و همچنین موقعیت مهم است تا بتواند بدون ایجاد وقفه در تحصیل به شما کمک کند. در زیر مشاغل دانشجویی که می توانید به آنها مشغول شوید، آورده شده است.

  • یافتن کار در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی یا دستیار علمی

  • موقعیت‌هایی مانند پذیرایی در کافه‌ها یا بارها

  • دستیار تولید در چاپخانه‌ها، مراکز توزیع مدارک

  • خرده فروشی در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها

  • کار آنلاین یا کارهایی که در آلمان برای دانشجویان بین المللی در دسترس است



آیا موقعیت‌های شغلی برای دانشجویان انگلیسی زبان در آلمان وجود دارد؟

اگر چه حتی اگر آلمانی بلد نیستید با زبان انگلیسی نیز می توانید کار پیدا کنید، اما مهارت زبان آلمانی یک امتیاز مثبت است. با این حال، یافتن شغل با زبان انگلیسی کار بسیار دشوارتری خواهد بود.



شغل‌های کوچک و نیمه وقت

در چنین شغل‌هایی در آلمان شما ممکن است ماهیانه حداکثر 450 یورو درآمد کسب کنید. با حداقل دستمزد 9.50 یورو در ساعت (از ژانویه 2021)، برای این مقدار باید حداکثر حدود یازده ساعت در هفته یا حدود 47 ساعت در ماه کار کنید. به عنوان یک دانشجوی تمام وقت، نیازی به پرداخت مالیات یا کمک‌های تأمین اجتماعی برای این مبلغ نیست. اگر زیر 25 سال دارید و به عنوان دانشجو بیمه درمانی خانواده دارید، می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی این مشاغل کار کنید.

شغل های متوسط

این مشاغل بیشتر از شغل‌های کوچک و نیمه وقت و کمتر از مشاغل تمام وقت زمان شما را می‌گیرند. تفاوت اساسی در بیمه درمانی و بیمه بیکاری ناشی از آن است که کارفرما سهم بیشتری را پرداخت می‌کند. درآمد در این مشاغل ممکن است ماهانه بین 450 تا 1300 یورو باشد. دانشجویان فقط مجاز به دریافت حداکثر 850 یورو در ماه هستند تا بیمه درمانی دانشجویی شما در آلمان از بین نرود.

خود اشتغالی / فریلنسر:

همچنین شما به عنوان یک دانشجو می توانید بدون کارفرما در مشاغلی از قبیل تولید محتوا، ترجمه، برنامه نویسی، تدریس خصوصی یا طراحی وب کار کنید.



سخن پایانی

با توجه به مواردی که در این مقاله مطرح شد و محدودیت‌هایی که برای کار دانشجویی وجود دارد، درآمد کارهای دانشجویی به تنهایی در آلمان کفاف زندگی شما را نخواهد داد. زیرا شما تنها قادر به کار کردن در زمان‌های محدودی و با سقف درآمدی 450 یورو در ماه هستید. که این مبلغ طبیعتا برای تمام هزینه‌های شما کافی نخواهد بود.

جهت مشاهده راههای پیدا کردن کار در آلمان ، اینجا را کلیک کنید.

رای کاربران
[میانگین 0 از مجموع 0 رای]

آگهی های مرتبط با این مطلب