وضعیت افراد محجبه در آلمان

وضعیت افراد محجبه در آلمان

وضعیت افراد محجبه در آلمان

آلمان همواره یکی از کشورهایی بوده است که مهاجر پذیری بالایی داشته است و همچنین انتخاب مسلمانان از کشورهای مختلف جهان بوده است. اما با این وجود مسلمانان به ویژه زنان مسلمان، به علت پوشش خاصی که دارند، علاوه بر چالش‌هایی که به عنوان مهاجر با آن مواجه هستند، با مشکلات دیگری نیز درگیر هستند. در این مقاله به بررسی وضعیت افراد محجبه در آلمان می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

افراد محجبه در آلمان

زنان مسلمان زیادی حجاب را به عنوان پوشش خود انتخاب کرده‌اند و باید مانند همه‌ی افراد و زنان دیگر که به طور آزادانه پوشش خود را انتخاب می‌کنند و می‌توانند از حقوق شهروندی آزادانه استفاده کنند، این حق را داشته باشند؛ اما متاسفانه هنوز در کشورهای مختلف از جمله آلمان، برخوردهای نامناسبی هم از سوی مردم و هم از سوی دولت با این افراد می‌شود.

البته پیشرفت‌های مثبتی نیز در چندین سال اخیر، حاصل شده است. برای مثال، مدتی قبل، در دادگاهی در هامبورگ آلمان در پی حکمی که داده شد مبنی بر جلوگیری از پوشیدن نقاب توسط دختر 16 ساله‌ی مسلمان، تلاش‌هایی برای تغییر قوانین مالیاتی در آلمان صورت گرفته است. مقامات آموزشی هامبورگ به مادر این دختر دستور داده بودند که دخترش در مدرسه از حجاب خود استفاده نکند و برای او حدود 500 یورو جریمه تعیین شده است. اما یک دادگاه اداری روز دوشنبه از مادر این دختر حمایت کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ حکم قانونی برای دستور علیه مادر و دختر وجود نداشته و دانش آموز می‌تواند آزادی بدون قید و شرط آزادی دینمدعی شود.

 

همانطور که مطرح شد، مشکلاتی که در مدارس و مراکز آموزشی برای زنان و دختران محجبه به‌وجود می‌آید، تنها یکی از ده‌ها مشکلاتی است که این قشر از جامعه با آن درگیر هستند. نکته‌ی قابل توجه این است که این مشکلات با وجود تضمین آزادی ادیان در قانون اساسی آلمان، رخ داده و موضوع حجاب در آلمان، همچنان تقریبا حل نشده باقی مانده است.

 

در حدود 15 سال پیش، فرشته لودین، معلم افغانستانی با حجاب، اولین شکایت در این زمینه را به دادگاه برد. او این شکایت را زمانی تنظیم و ارائه کرد که از استخدام او در یک مدرسه به دلیل محجبه بودن خودداری شد. با مطرح شدن این شکایت، درباره‌ی مسئله‌ی حجاب، بحث‌های متفاوتی در آلمان به راه افتاد و حتی بعضی معتقد بودند که با استناد به آیات کتاب مقدس مسلمانان، قرآن، می‌توان تفسیر دیگری از مسئله‌ی حجاب داشت.

بعد از بی‌نتیجه بودن بحث‌های بسیاری که در این زمینه مطرح شد، کارشناسان با رجوع به قانون اساسی آلمان، به این نتیجه رسیدند که در کشور آلمان قانونی مبنی بر ممنوعیت روسری سر کردن و داشتن حجاب به علل مذهبی، وجود ندارد.

به همین علت، در سال 2000، دادگاه قانون اساسی آلمان، برای معلمان مدارس آلمان، قانون ممنوعیت حجاب را لغو کرد.

 

حجاب در آلمان از بحث برانگیزترین موضوعات

اما چرا موضوع حجاب در آلمان با به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات تبدیل شده است؟ توضیحاتی که در ادامه مطرح می‌شود، با توجه به تحقیقات توماس برینک مان، وکیل متخصص در قوانین کار و اجتماعی است که طی سال‌ها از پرونده‌های قضایی مربوط به حجاب در آلمان حاصل شده است.

با توجه به بررسی‌های چندین ساله‌ توماس برینک مان، او بیان می‌کند که برای دادگاه‌های آلمان تصمیم گیری و قضاوت در مورد مسئله حجاب، موضوع ساده‌ای نبوده و بر اساس مشاهدات او، رای و حکم صادره از دادگاه‌ها نه ناشی از بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به مسلمان بوده و نه ناشی از اسلام هراسی می‌باشد. همچنین او تاکید دارد که نمی‌توان به طور ناگهانی قانونی به تصویب برسد که بتواند برای همیشه به اختلاف نظرهای موجود درباره‌ی حجاب پایان دهد و علت این موضوع را قوانین آزادی مذاهب در آلمان می‌داند.

علاوه بر این‌ها، توماس برینک مان مطرح می‌کند که در مواردی مانند زمان‌هایی که پرونده‌های قضایی مربوط به حجاب با در میان بودن پای شرکت‌ها و مراکز خصوصی، پیچیده‌تر می‌شود، باید با تحقیقات مواردی از قبیل اعتقاد قلبی شخص به دین و زمان شروع استفاده‌ی فرد از حجاب و استمرار حجاب حتی در زمان خارج از کار، مشخص شود.

در نهایت او می‌گوید در محل‌های کاری، تا زمانی که کارمندان که حجاب دارند، به طور مستقیم با ارباب رجوع ارتباط نداشته باشند، برای کارفرما اجرا کردن قانون ممنوعیت حجاب امکان پذیر نمی‌باشد و کارفرما تنها زمانی می‌تواند برای این موضوع اصرار کند که از قبل در قرارداد کاری که بین طرفین تنظیم شده است، قید شده باشد.

بر طبق بررسی‌های موجود که توسط اداره امور مربوط به مهاجران و پناهندگان آلمان مطرح شده است، تنها یک چهارم دختران مسلمان حاضر در آلمان، از سن 16 سالگی حجاب را انتخاب می‌کنند و مابقی افراد، تمایلی برای حجاب ندارند. البته که داشتن یا نداشتن حجاب، موضوعی شخصی است اما همه‌ی افراد، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، با حجاب و بدون حجاب، باید از تمام حقوق اولیه شهروندی برخوردار باشند.

 

سخن آخر

باید در نظر داشت که با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در مورد برخورد با افراد محجبه در آلمان، به دلایل متفاوت و نوع فرهنگ‌ مردم آلمان، هنوز ممکن است که شرایط ایده آل برای یک فرد مهاجر و محجبه فراهم نباشد و احتمالا سختی‌های زیادی را باید تحمل کند. مثلا در شهرهای مختلف کشور آلمان، لباس‌ها و روسری‌های مناسب افراد محجبه به راحتی پیدا نمی‌شود و این افراد برای پیدا کردن پوشش دلخواهشان باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند.

در این مقاله سعی بر آن بود تا بررسی کلی و جامعی درباره‌ی وضعیت افراد محجبه در آلمان انجام شود. از همراهی شما تا پایان متشکریم.

جهت مشاهده مشاغل فارسی زبان در آلمان و اروپا اینجا را کلیک کنید.

رای کاربران
[میانگین 2 از مجموع 2 رای]

آگهی های مرتبط با این مطلب