مالیات در آلمان چگونه حساب می‌شود؟

مالیات در آلمان چگونه حساب می‌شود؟

مالیات در آلمان چگونه حساب می‌شود؟

آشنایی با سیستم مالیات در آلمان، برای افرادی که قصد مهاجرت و کار کردن در این کشور را دارند بسیار حائز اهمیت است. هر کدام از افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند هرروز مالیات پرداخت می‌کنند زیرا هزینه مالیات درصدی از کالا و خدماتی که روزانه استفاده می‌کنندنیز در دخل و خرج آن ها سهیم است. از این مالیات‌های پرداخته شده توسط شهروندان که البته منبع اصلی درآمد دولت نیز به شمار می‌رود، برای ارائه خدمات به مردم استفاده می‌شود. کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، نرخ مالیات بالاتری دارد اما به همین نسبت، امکانات و رفاه بیشتری را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد.

به طور کلی مالیات در آلمان به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • مالیات بر درآمد افراد

  • مالیات بر ارزش افزوده

  • مالیات بر املاک

  • مالیات بر سود سرمایه گذاری

  • مالیات همبستگی(VAT)

  • مالیات کلیسا

مالیات بر درآمد افراد

این نوع مالیات، مهمترین منبع درآمد دولت آلمان است. بر اساس قانون اساسی کشور آلمان، همه افرادی که درآمد دارند باید مالیات پرداخت کنند. مالیات بر درآمد، عوامل زیر را دربر می‌گیرد:

  • میزان حقوق و دستمزد دریافتی

  • سود ناشی از انواع سرمایه گذاری‌ها

  • خود اشتغالی و راه اندازی کسب و کار شخصی

  • حقوق بازنشستگی

  • سود ناشی از اجاره بهای املاک

  • خرید و فروش سهام

از آن جایی که این مالیات، با توجه به میزان درآمد افراد تعیین می‌شود، هرچه درآمد بیشتر باشد بر میزان مالیات پرداختی نیز افزوده می‌شود؛ همچنین دولت آلمان افراد کم درآمد را از پرداخت مالیات نیز معاف کرده است. به عنوان مثال، اگر شخص مجردی، سالانه کمتر از 9400 یورو درآمد داشته باشد از پرداخت مالیات معاف است؛ همچنین افراد متاهلی که سالانه درآمدی کمتر از 18816 یورو دریافت می‌کنند، مالیات را پرداخت نمی‌کنند. نرخ مالیات بر درآمد در آلمان برای درآمدهای مختلف به شرح زیر است:

درآمد کمتر از 9744 یورو، بدون مالیات

درآمد بین 9745 تا 57918 یورو، 14-42% مالیات

درآمد بین 57919 تا 274612 یورو، 42% مالیات

درآمد 274612 یورو و بالاتر، 45% مالیات

 

مالیات بر ارزش افزوده

این مالیات با توجه به ارزش تولیدی کالا و قیمت نهایی آن محاسبه می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده هم توسط تولید کننده و هم توسط فروشنده پرداخت می‌شود. این نرخ مالیات به ارزش کالای مورد نظر بستگی دارد و درحال حاضر، 19 درصد است. البته این نرخ برای برخی اقلام مانند کتاب، 7 درصد است.

مالیات بر املاک

این نوع مالیات به نوع کاربری و ارزش ملک بستگی دارد. همچنین افرادی که املاک خود را در این کشور اجاره داده‌اند نیز باید مالیات پرداخت کنند. عدم پرداخت به موقع این مالیات منجر به جریمه نقدی و مشکلات خرید و فروش ملک مورد نظر خواهد شد.

مالیات بر سود سرمایه گذاری

این مالیات بر اساس سود ناشی از سرمایه گذاری‌ها و یا فروش املاک محاسبه می‌شود. درحال حاضر این نرخ معادل 25 درصد است. لازم به ذکر است افرادی که بیشتر از 10 سال در خانه‌های خود زندگی کرده اند هنگام فروش ملک خود از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات همبستگی(VAT)

اگر فردی بالای 972 یورو درآمد داشته باشد، مالیات همبستگی که معادل 5.5 درصد از درآمد ناخالص فرد است را پرداخت می‌کند. از این مالیات برای کمک به هزینه‌های مربوط به اتحاد آلمان استفاده می‌شود.

مالیات کلیسا

افرادی که عضو معابد یا کلیساها هستند در کشور آلمان باید مالیات پرداخت کنند. این مبلغ همچون بیمه و مالیات بر درآمد، از حقوق ناخالص کسر می‌شود. نرخ این مالیات 8-9 درصد می‌باشد. افرادی که عضو کلیسا نیستند ملزم به پرداخت این مالیات نیستند.

قوانین مالیاتی آلمان

طبق قوانین مالیاتی آلمان، افراد شاغل، صاحبان املاک و کسب و کارها همگی شماره مالیاتی دارند. این شماره 11 رقمی توسط اداره مالیات یا شهرداری به افراد داده می‌شود. این کد برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی ضروری است و باعث سهولت ارتباط افراد و اداره مالیات می‌شود. برای دریافت این کد، روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ معمولا کارمندان توسط کارفرما می‌توانند کد مالیاتی بگیرند. افرادی که کسب و کار خودشان را دارند می‌توانند با ثبت اطلاعات در شهرداری محل زندگی یا مراجعه مستقیم به اداره مالیات، کد مالیاتی خود را دریافت کنند؛ این کد اعتبار دائمی دارد.

نحوه محاسبه مالیات

مالیات براساس درآمد و شرایط زندگی افراد تعیین می‌شود؛ از این رو سیستم مالیاتی آلمان، افراد را به 6 گروه تقسیم می‌کند، که هرکدام از این گروه‌ها شرایط و قوانین خود را دارند. گروه‌های گفته شده به شرح زیر هستند:

  1. کارمندان مجرد، بیوه و مطلقه که تنها زندگی می‌کنند.

  2. پدر یا مادران مجردی که با فرزندشان در یک آپارتمان زندگی می‌کنند و حقوق کودک را دریافت می‌کنند(درصورتی که فرزند بزرگسال دیگری نداشته باشند). در این گروه مقدار مالیات کمتر از گروه اول است.

  3. افرادی که همسرشان فوت شده و هنوز ازدواج مجدد نکرده اند و کسانی که همسرشان بیکار بوده یا درآمد ناچیزی دارد که در این صورت همسرد فرد در گروه پنجم قرار می‌گیرد.

  4. این گروه به زوج‌های شاغل تعلق دارد. در صورتی که زوجین حقوق مشابهی داشته باشند عضویت در این گروه مفید است.

  5. این گروه متعلق به افراد متاهلی است که همسرشان در گروه سوم قرار دارد.

  6. گروه ششم مخصوص کسانی است که علاوه بر شغل خود، به کار دیگری نیز مشغول باشند.

محاسبه مالیات برای هر گروه متفاوت است اما به طور کلی نرخ مالیات برای شرکت‌ها بین 15 تا 16 درصد است و نرخ مالیات پایه برای شغل‌های انفرادی از 3.5 درصد به بالا می‌باشد.

نحوه ارائه گزارش مالیاتی

اگر فرد صاحب شرکت یا شغل آزاد باشد، باید اظهارنامه را به صورت الکترونیکی ارسال کند که از طریق درگاه اینترنتی مدیریت مالیات آلمان(Elster) و یا استفاده از نرم افزارهای مالیاتی امکان پذیر است.

درصورت تمایل افراد می‌توانند فرم‌های مالیات را دریافت و به صورت دستی تکمیل و ارسال کنند. افراد می‌توانند به سازمان‌های کمک کننده مالیات مراجعه کرده و یا با مشاور مالیاتی تماس بگیرند. کارمندان می‌توانند عضو انجمن‌های کمک در امور مالیات شده و با هزینه کمتر از مشاور مالیاتی، در امور مالیاتی خود کمک بگیرند. ضمنا هزینه‌های پرداخت شده برای نرم افزارهای مالیاتی یا مشاوران را می‌توان از مالیات کسر کرد.

زمان ارائه گزارش مالیات

افرادی که ملزم به ارائه گزارش مالیات هستند، هرسال تا 31 جولای سال بعد زمان دارند. درصورت ارائه داوطلبانه گزارش، مهلت آن 4 سال است. نباید پر کردن اظهارنامه را به روزهای پایانی موکول کرد، زیرا روند درخواست و تایید، کمی زمان بر است.

اگر فرد در زمان مقرر، گزارش خود را تحویل ندهد مشمول جریمه می‌شود. درصورتی که این تاخیر 14 ماه باشد، دربافت جریمه قطعی و به ازای هرماه 25 یورو می‌باشد؛ علاوه بر این، اداره مالیات می‌تواند فرد را 100 تا 500 یورو نیز جریمه کند.

به جز مالیات بر درآمد و دستمزد که توسط کارفرما از حقوق افراد کاسته می‌شود، برای پرداخت سایر مالیات‌ها خود فرد مسئول است که درصورت عدم پرداخت یا پرداخت با تقلب، مشمول جریمه‌های سنگین و در موارد خاص حبس 10 سال می‌شود.

نتیجه گیری

یکی از منابع مهم درآمد دولت و پایه رشد اقتصادی کشورها، مالیات است. همانطور که بررسی کردیم، نرخ مالیات در آلمان نسبت به بیشتر کشورها بالاتر است و سخت گیری‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما دولت آلمان همواره بهترین امکانات را برای مردم فراهم کرده و در تلاش بوده زندگی ایده آلی را برای مردمش بسازد. این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی درآمد سرانه بالاتر و زیرساخت مدرن تری نیز دارد. سیاست‌های مالیاتی در این کشور به طوری طراحی شده که شهروندان بدون هیچ فشاری و با میل خود برای پرداخت مالیات اقدام کنند.

جهت مشاهده مشاغل فارسی زبان در آلمان و اروپا ، اینجا را کلیک کنید

 

آگهی های مرتبط با این مطلب