حداقل حقوق در آلمان

حداقل حقوق در آلمان

حداقل حقوق در آلمان

کار در آلمان همیشه یکی از دغدغه‌های مهم ایرانی‌ها و در کل هر مهاجری بوده‌است. زمانی که رؤیای مهاجرت را در سر می‌پرورانید، در حقیقت رؤیای رفاه و کار مطمئن و سالم را در سر دارید. همانطور که می‌دانید برخی از کشورهای اروپایی با مشکل کار مواجه شده‌اند و این مشکل باعث شده که هر سال از حجم مقیمان و همچنین افرادی که قصد مهاجرت به آن کشور‌ها را دارند، کاسته شود. از آن جایی که در کشور آلمان مشکل کار وجود ندارد، این کشور به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا تبدیل شده‌است. تمامی این موارد باعث می‌شود که به مقوله‌ی مهم بعدی در این حیطه یعنی حداقل حقوق در آلمان برسیم. در این مقاله با بررسی شرایط کار و حقوق در آلمان، شما را با این موارد آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.



اشتغال در آلمان

آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان شناخته می‌شود. در حقیقت زمانی که نمودارهای مربوط به اقتصاد کشورها را مرور می‌کنیم، نام آلمان همواره جزء 10 کشور برتر دنیا در این حیطه بوده‌است. نظم و تلاش مردم و دولت آلمان باعث شده که سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در حیطه‌های مختلف موجود در آلمان، به این کشور اعتماد نمایند. همین نکته باعث شده که امروزه مقر بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا، کشور آلمان باشد.

تمامی نکات ذکر شده ما را به این امر سوق می‌دهد که موقعیت‌های کاری فراوانی برای تمامی افراد در کشور آلمان وجود دارد. زمانی که ارقام مربوط به این حیطه را مطالعه می‌کنیم، با نتایج فوق‌العاده‌ای مواجه می‌شویم. در کشور آلمان نزدیک به 50 میلیون نیروی کار وجود دارد و نکته‌ای که حیرت‌انگیز است، آن است که تنها 5 درصد از این جمعیت به هر دلیلی بی کار هستند. این موارد نشان‌دهنده‌ی بالا بودن میزان اشتغال در آلمان است.



وضعیت تحصیلی و حداقل حقوق در آلمان

یکی از مواردی که باید برای تعیین حداقل حقوق در آلمان به آن توجه داشت، وضعیت تحصیلی است. همانطور که می‌دانید، کشور آلمان دارای بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های دنیا در رشته‌های مختلف است. اعتبار دانشگاه‌های آلمان به قدری است که برترین نخبه‌های دنیا برای ادامه تحصیل، کشور آلمان را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند و به همین دلیل نیز دولت آلمان برای استفاده از دانش این دسته از افراد، امتیازات بسیار گسترده‌ای را برای آنان در نظر گرفته‌است.

یکی از مهم‌ترین امتیازاتی که در این حیطه وجود دارد، میزان حقوق است. در حقیقت برای آن که بتوانید حداقل حقوق را در کشور آلمان تعیین نمایید، نیاز است که با میزان افزایش حقوق با توجه به میزان تحصیلات آشنا باشید. زمانی که شما دارای مدرک دیپلم باشید، حداقل حقوق 17 درصد افزایش می‌یابد. در ارتباط با مدارک تحصیلی دیگر نیز باید گفت که حداقل حقوق با داشتن مدرک کارشناسی، 24 درصد، کارشناسی ارشد 29 درصد و دکترا 23 درصد نسبت به مقطع پایین‌تر، افزایش می‌یابد.



سابقه‌ی کاری و حداقل حقوق در آلمان

یکی دیگر از نکاتی که تأثیر بسیار زیادی در تعیین حداقل حقوق در کشور آلمان دارد، میزان سابقه‌ی کاری شما است. در حقیقت کشور آلمان، میان فردی که دو سال است کاری را انجام می‌دهد و فردی که 10 سال است آن کار را انجام می‌دهد، تفاوت مثبتی قائل می‌شود؛ این تمایز از آن جا ناشی می‌شود که کشور آلمان برای تشویق مردم به کار و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر در آن‌ها، به دنبال راهی بود و راهکار را در افزایش حداقل حقوق نسبت به سابقه‌ی کار یافت. طبق آمار رسمی، میزان حداقل حقوق در آلمان با توجه به سنوات خدمت، افزایش می‌یابد به طوری که اگر بین 2 تا 5 سال سابقه‌ی کار داشته باشید، حقوق شما 32 درصد افزایش می‌یابد. همچنین با 5 تا 10 سال سابقه‌ی کار 36 درصد، 10 تا 15 سال سابقه‌ی کار 21 درصد، 15 تا 20 سال سابقه‌ی کار 14 درصد و بیش از 20 سال سابقه‌ی کار 9 درصد، حقوق شما نسبت به آخرین حقوق دریافتی افزایش خواهد یافت.



حقوق و درآمد در آلمان

در کشور آلمان مانند تمامی کشورهای دیگر دنیا، هر شغلی با توجه به میزان سختی، اثرگذاری و مورد نیاز بودن، حقوق متفاوتی دارد. در حقیقت از آن جایی که کشور آلمان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا در حیطه‌های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنر است، گستره‌ی مشاغل نیز بسیار متنوع است. اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، آن است که کشور آلمان نه تنها دارای گستره‌ی‌ وسیعی از مشاغل است که در هر کدام از حیطه‌های شغلی نیز، جزء برترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود به همین دلیل نیز وضعیت حقوق در کشور آلمان بسیار خوب است.

حداقل حقوق در کشور آلمان را باید نسبت به مشاغل مختلف سنجید. برای مثال، حداقل حقوق ماهیانه منشی 1600 یورو، معمار 4470 یورو، حسابدار 2500 یورو، کارگر 630 یورو، پزشک 4000 یورو و وکیل 6000 یورو است. البته طی میانگینی که از حداقل حقوق کار در آلمان گرفته شده‌است، داده‌ها بیانگر آن هستند که به طور کلی میانگین حداقل حقوق ماهیانه در آلمان نزدیک به 1500 یورو است.

حقوق در آلمان



هزینه‌های زندگی و حقوق

شاید برای شما نیز این پرسش مطرح شده باشد که آیا حداقل حقوق در آلمان برای زندگی کردن در این کشور کافی است؟ در حقیقت پاسخ دادن به این سؤال می‌تواند بسیاری از ابهامات را رفع نماید. در ابتدا نیاز است که به این موضوع اشاره کنیم که برای برآورد زدن هزینه‌های زندگی در آلمان در وهله‌ی اول همه چیز به نوع زندگی شما مرتبط می‌شود؛ اما طبق آمار کلی، معمولا هزینه‌ی زندگی در یک شهر متوسط، اعم از مخارج خوراک، خانه، حمل و نقل و دیگر موارد مرتبط بین 1100 تا 1400 یورو است. اگر این هزینه را با میانگین حداقل حقوق در آلمان که 1500 یورو است مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که مخارج زندگی در آلمان در صورت داشتن یک کار مناسب، قابل کنترل هستند. شایان ذکر است که کشور آلمان از جمله معدود کشورهایی است که میان درآمد و هزینه‌ها، تناسب بسیار مناسبی را ایجاد کرده‌است.



سخن آخر

همانطور که می‌دانید برای آن که بتوانید زندگی راحتی در کشور آلمان به داشته‌باشید، نیاز است که کار و حقوق مناسبی داشته باشید. یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن کار در آلمان استفاده از سایت همراه اپ است چرا که می‌توانید به زبان فارسی و در هر لحظه از شبانه روز، شغل مورد نظر خود در آلمان را پیدا نمایید.

رای کاربران
[میانگین 5 از مجموع 1 رای]