تحصیل در آلمان چگونه است؟

تحصیل در آلمان چگونه است؟

تحصیل در آلمان چگونه است؟

 

موقعیت جغرافیایی آلمان:

آلمان از شمال با دریای بالتیک و کشور دانمارک، از جنوب با اتریش و سوئیس، از شرق با کشورهای لهستان و جمهوری چک و از غرب با فرانسه، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد. آلمان از لحاظ مساحت رتبه 63 جهانی دارد. همچنین دارای 82 میلیون نفر جمعیت است و به عنوان  پرجمعیّت‌ترین، ثروتمند‌ترین، صنعتی‌ترین و علمی‌ترین کشور در قاره اروپا است. زبان اصلی مردم در آلمان زبان آلمانی است و تکلّم به زبان انگلیسی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در آلمان رواج کمتری دارد. نظام سیاسی حاکم در آلمان نظام فدرالی است. کیفیّت بالای مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در آلمان، این کشور را به یک قطب علمی در دنیا تبدیل کرده است.

 

آلمان در یک نگاه:

در آلمان حدود 400 دانشگاه و به همین تعداد دانشکده‌های فنی، مدارس عالیِ‌تخصصی و آکادمی‌های هنر وجود دارد. همچنین مراکز آموزش عالی آلمان در سطح بین‌المللی در رشته‌های گوناگون از شهرت خوبی بر‌خوردار هستند. شهرتی که هر ساله تعداد متقاضیان خارجی زیادی از سراسر جهان را برای تحصیل در آلمان به این کشور می‌کشاند. شمار دانشجویان خارجی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است و سالیانه تعداد بسیاری از دانشجویان ایرانی به این کشور برای ادامه تحصیل مراجعه می‌کنند. یکی از جذابیّت‌های دانشگاه‌ها در آلمان برای دانشجویان خارجی تحصیل رایگان و عدم پرداخت شهریه است.

 

شرایط تحصیل در آلمان:

تحصیل در آلمان به دو زبان آلمانی و انگلیسی امکان‌پذیر است. دانشگاه‌ها در آلمان به دو شکل دولتی و خصوصی هستند. ارائه یکی از بهترین خدمات آموزشی دنیا، امکان 20 ساعت کار همزمان با تحصیل، پایین بودن نرخ بیکاری و بالا بودن سطح رفاه اجتماعی از مزایای تحصیل در آلمان محسوب می‌شود.

 

تحصیلات پیش دانشگاهی:

 کودکان از 3سالگی وارد مهد‌کودک می‌شوند که در آن‌جا دوره‌های آمادگی قبل از شروع دبستان را به آن‌ها آموزش می‌دهند. همچنین در آلمان آموزش رسمی از 6 سالگی، آغاز می‌شود. مدت زمان آموزش ابتدایی در مدارس 4سال است. در این مدّت کودکان با محیط، نحوه آموزش، شرایط محل تحصیل و مهارت‌های خواندن و نوشتن را همراه با دروس ابتدایی می‌آموزند، سپس دوره‌ای 6 ساله را با برنامه‌های جدید آموزش شروع می‌کنند. در پایان این دوره دانش‌آموزان بعد از 9سال تحصیل، مدرک (پایان دوره متوسطه) و پس از 10 سال تحصیل، مدرک( فارغ‌التحصیل دوره دبیرستان)  را اخذ می‌کنند.

سپس در 2 گروه وارد مرحله پایانی دبیرستان می‌شوند. یک گروه برای گذراندن دوره‌های کار‌آموزی وارد مدارس فنی شده و مدرک دیپلم فنی گرفته و سپس وارد بازار کار یا برای ادامه تحصیل وارد دانشکده‌های عالی فنی می‌شوند. علاوه بر این، گروه دوّم در دبیرستان‌های (Gymnasiale Oberstufe) با گرایش‌های مختلف، ادامه تحصیل می‌دهند که پس از 13 سال، دیپلم عمومی (Abitur ) می‌گیرند و می‌توانند وارد دانشگاه‌های مختلف آلمان شوند.

 

 

تحصیلات دانشگاهی در آلمان:

تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی، مجتمع‌های آموزش عالی، دانشگاه‌های عالی، آموزش هنر، مدارس عالی فنی امکان‌پذیر می‌باشد. کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکترا، پزشکی و دندان‌پزشکی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی در آلمان است. همچنین دروس پزشکی در دانشگاه‌های دولتی در آلمان با زبان آلمانی ارائه می‌شود. شرط ورود به دانشگاه‌ها و مدارس عالی هنر، داشتن دیپلم دبیرستانی 13 ساله(Abitur) است و دارندگان دیپلم‌های دبیرستانی 12 ساله خارج از کشور آلمان، پس از گذراندن آزمون سنجش علمی (Feststellungsprüfung) که با  تقاضای داوطلب یا پس از طی دوره‌های یک ساله ارائه می‌شود‌،  به دانشگاه‌های دیگر آلمان مراجعه و پذیرش شوند.

انتخاب رشته دانشگاهی در آلمان نیز بر اساس نوع تحصیل در این کالج‌ها و نمرات اخذ شده صورت‌پذیر است. همچنین در این دانشگاه‌ها، امکان تغییر رشته وجود دارد. شرط ورود به مدارس عالی فنی برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی تحصیل کرده‌اند، داشتن گواهی نامه پایان تحصیلات12 ساله یا (دیپلم) است.

 

پایه‌های تحصیلی دانشگاهی در آلمان:

تحصیلات دانشگاهی شامل دو دوره پایه و اصلی است؛ دوره تحصیلی علوم پایه حداقل 4 سال و نیم طول خواهد کشید و دوره اصلی حداقل 4 سال و نیم برای مدارس عالی فنی. همچنین دوره کارشناسی دانشگاهی حداقل 8 سال و نیم است. البته دانشگاه‌ها در آلمان خصوصی بوده و بودجه کلیه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند، از طرف مسئولان ایالتی و وزارت فرهنگ آلمان تأمین می‌شود.

دانشگاه‌ها در آلمان همانند مدارس خصوصی و دولتی هستند که شهریه برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی رایگان بوده، و دانشجویان تنها باید هزینه‌های خدماتی هر ترم را پرداخت کنند. در برخی ایالت‌ها در آلمان نیز اگر مدّت زمان تحصیل از 4 ترم بیشتر شود، دانشجویان موظف به پرداخت مبلغ 500 تا 800  یورو به ازای هر ترم، شهریه مازاد پرداخت کنند.

 

انواع دانشگاه‌ها در آلمان:

>موسسه آموزش عالی فنی

>دانشگاه علوم نظری

>دانشکده هنر

> دانشکده تربیت بدنی

> دانشگاه علمی کاربردی

>دانشگاه (univesitat) موسساتی هستند که اجازه اعطای مدرک دکترا را دارند و بر امور پژوهشی بیشتر، تمرکز دارند.

 

 

دانشگاه‌ها در آلمان در مقطع فوق لیسانس زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌کنند. بنابر‌این قبل از اقدام برای اخذ پذیرش باید زبان آلمانی و تا حدودی انگلیسی مسلط باشند. تنها شرط ورود به دانشگاه‌های آلمان داشتن مدرک دیپلم نیست و متقاضیان موظفند که در آزمون پذیرش دانشگاه نیز شرکت کنند. تا بتوانند برای کالج پذیرش بگیرند. تحصیل در تمامی کالج‌ها در آلمان دارای 2 ترم است و باید مسلط به زبان آلمانی باشید.

دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های دولتی هستند، می‌توانند برای کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. امّا باز هم بستگی به تصمیم دانشگاه در آلمان دارد؛ زیرا سطح تحصیل در آلمان نسبت به ایران یک سال جلو‌تراست. دانشجویانی که در ایران کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را دارند مانند لیسانسه‌ها باید مجدداً از دوره کارشناسی شروع کنند؛ و در صورتی که معدلشان بالا و از ضریب هوشی بالایی برخوردار باشند نیز می‌توانند برای تحصیل در کارشناسی ارشد پذیرش بگیرند. دوره کارشناسی ارشد در آلمان 2 ساله است. البتّه به طور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده و دانشگاه‌ها در آلمان با توجّه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل کند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش برای تحصیل در آلمان:

مدارک ابتدا باید توسط وزارت امور خارجه تایید شود. لازم به ذکر است که ترجمه مدارک تحصیلی باید توسط سفارت آلمان تایید شود.

>ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات

>ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات

>ترجمه مدرک لیسانس و ریز نمرات

>کپی پاسپورت

>کپی شناسنامه

>عکس رنگی4*6

>گواهی زبان آلمانی(در صورت موجود بودن)

>مدرک 550 تافل و آیلتس 6

>رزومه

>توصیه نامه

> انگیزه نامه

>تمکن مالی

جهت مشاهده لیستی از وکلای ایرانی در آلمان اینجا را کلیک کنید.

آگهی های مرتبط با این مطلب

استخدام فوری آشپز در مونیخ
1

استخدام فوری آشپز در مونیخ

قیمت : قیمت توافقی
7 ماه قبل /

همه آگهی ها نیازمند فوری به  آشپز حرفه ای در  رستوران ایرانی شاندیز بصورت تمام وقت به همراه مسکن حقوق مناسب و دیگر امکانات ویژه