با فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها آشنا شوید!

با فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها آشنا شوید!

با فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها آشنا شوید!

در سال‌های اخیر، مهاجرت به کشورهای اروپایی به ویژه آلمان مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. نکته مورد توجه برای مهاجرت به این کشور، آشنایی با فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها است. آگاهی از این موضوع که مردم آلمان چگونه رفتار می‌کنند، نقش مهمی ‌برای تصمیم‌گیری در مورد مهاجرت به این کشور دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی فرهنگ و رسوم مردم آلمان بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها چگونه است؟

ویژگی‌هایی مانند روش زندگی مردم، زبان و سنت‌ها از جمله مواردی هستند که فرهنگ آلمانی را منحصربه‌فرد کرده و آلمانی‌ها همواره نقش کلیدی در تاریخ اروپا داشته اند. همچنین آلمان به عنوان کشور شاعران و اندیشمندان شناخته می‌شود. امروزه آلمان میزبان 82.2 میلیون نفر جمعیت بو‌می ‌و غیربو‌می ‌است که تمام این ویژگی‌ها، آلمان را به کشوری با ارزش‌ها و آداب و رسوم منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنند.

  • پوشش

در پوشش رسمی آقایان و خانم‌ها، هر دو کت‌وشلوار ساده و پیراهن ساده می‌پوشند. بااین‌حال، هر منطقه از کشور لباس‌های سنتی خود را دارد که کمی ‌متفاوت از یکدیگر است. به‌عنوان‌مثال؛ در ایالت بایرن لباس سنتی مردان شلوارهای چر‌می ‌بالای زانو است، درحالی‌که لباس زنان دارای نیم‌تنه، بلوز، دامن کامل و پیش‌بند می‌باشد. این نوع پوشش به‌ویژه در هنگام کارناوال یا جشنواره‌های خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مذهب

مذهب نیز جزئی از فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها محسوب می‌شود. در آلمان 65 تا 70 درصد از مردم مسیحی هستند که 29 درصد آن‌ها را کاتولیک تشکیل می‌دهد در حالی که 36 درصد خود را بدون دین می‌دانند.

  • غذا

آلمانی‌ها عاشق غذا هستند و هر منطقه در این کشور، غذاهای خاص خود را دارد. گوشت خوک لذیذترین و پرطرفدارترین گوشت در میان مردم این کشور است. برت وارست (brat wurst) نوعی کالباس است که به‌وفور در غذاهای آلمانی یافت می‌شود. معمولاً کلم، چغندر و شلغم در وعده‌های غذایی گنجانده می‌شوند.

  • هنر

مردم این کشور سهم بسزایی در رشد و بالندگی موسیقی کلاسیک داشته‌اند. سنت آهنگسازان بزرگ آلمانی و اتریشی همچون باخ، موتزارت، بتهون، برامس، واگنر و مالز تا به امروز، الگوی بسیاری از آهنگ سازان دنیا بوده است. توجه دقیق آلمانی‌ها به مهندسی باعث شده تا در زمینه قلم‌زنی، حکاکی روی چوب و کنده‌کاری حرفی برای گفتن داشته باشند. آثار معماری گوتیک، رمانتیک، کلاسیک، باروک، روکوکو و رنسانس در این شهر مشهود است.

  • صنعت مد و پوشاک

آلمان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت مد و پوشاک محسوب ‌می‌شود. صنعت نساجی یکی از بزرگ‌ترین صنایع آلمان است که موفق شد در سال 2010 در حدود 28 میلیارد یورو درآمد داشته باشد. شهر برلین، مونیخ،‌هامبورگ و دوسلدورف از مراکز مهم مد در آلمان هستند.

  • اشتغال

توجه به نظم و برنامه‌‌ریزی، جزئی از فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها شده است. آن‌ها ترجیح ‌می‌دهند تا برنامه‌‌ریزی‌ها و تصمیمات از پیش گرفته شوند و سوپرایز شدن در کارها در این کشور با استقبال رو به رو نمی‌شود. کارمندان در تمام سطوح بر اساس میزان شایستگی و سخت‌کوشی مورد قضاوت قرار ‌می‌گیرند.

  • مراسم سوگواری

ادای احترام به مردگان بخشی از هر فرهنگی است. در آلمان، مراسم تشییع جنازه 3 تا 4 روز پس از مرگ فرد به طول ‌می‌انجامد. اقوام و دوستان از اعضای خانواده فرد فوت شده دیدن ‌می‌کنند. یک کشیش و خدمتگزاران با لباس سیاه و بنفش در اولین روز تشییع جنازه شرکت ‌می‌کنند. قبل از دفن، تابوت را به کلیسا ‌می‌برند و کشیش در آنجا مراسم تشییع را به جا ‌می‌آورد و به تابوت آب مقدس ‌می‌پاشد.

  • رک بودن

رک بودن جزئی از فرهنگ مردم آلمان به شمار می‌آید. روابط در این کشور بر پایه صداقت و صراحت است. این اخلاق به هیچ‌وجه به معنای توهین یا بی‌ادبی تلقی نمی‌شود.

فرهنگ آلمان به چه چیزی معروف است؟

برخی از ویژگی‌های کلیدی فرهنگ آلمانی که به آن بیشتر معروف هستند شامل به موقع بودن و نظم فوق العاده است که در بیشتر بخش‌های جامعه آلمان مشهود است. از دیدگاه بازدیدکنندگان این کشور سوسیس خوشمزه، پیاده روی، موسیقی سنتی و تعطیلات مهیج، بخش مهمی از هویت آلمان را تشکیل ‌می‌دهند.

ارزش‌ها در آلمان

آلمان را ‌می‌توان از جهات مختلف یک جامعه مدرن و پیشرفته دانست. این کشور دارای بعضی از پیشرفته‎ترین سیاست‌ها در زمینه برابری جنسیتی، حقوق دگرباشان جنسی و مهاجرت است. در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی مبنی بر اجازه ورود مهاجران بیشتر به این کشور بوجود آمده است؛ زیرا بیشتر مردم آلمان برای مزایای جامعه متنوع چندفرهنگی ارزش قائل شده‌اند.

مردم آلمان به ارزش‌های خانواده پایبند هستند و حتی امروزه نیز چندان غیر معمول نیست که چندین نسل از خانواده را پیدا کنیم که همه در یک شهر یا حومه آن زندگی ‌می‌کنند. برای چندین دهه، آلمان تعهد خود را نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر و حفاظت از محیط زیست نشان داده است. سیستم بازیافت زباله در این کشور یکی از کامل‌ترین سیستم‌های بازیافت در جهان است.

سبک زندگی در آلمان چگونه است؟

اکثر مردم آلمان نه برای کار زندگی می‌کنند و نه برای زندگی کار می‌کنند؛ اما بسیاری از آلمانی‌ها می‌دانند که می‌توان از این دو به طور هماهنگ لذت برد. متوسط ​​هفته کاری در آلمان 35 تا 40 ساعت است. با این حال، بهره‌وری از زمان کاری بالا است. وقتی که مردم این کشور در محل کار نیستند، در بسیاری از فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی شرکت می‌کنند.

  • بازی‌های گروهی

آلمان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان بازی‌های تخته‌ای در جهان است. بازی‌های تخته‌ای اختراع شده توسط آلمانی شامل Carcassonne ، The Settlers of Catan و Ticket to Ride می‌شوند. همچنین بیشتر خانواده‌های آلمانی تعدادی بازی تخته‌ای در اختیار دارند و انجام آن‌ها به عنوان روشی عالی برای گذراندن وقت با دوستان در هر سنی در نظر گرفته می‌شود.

  • ورزش

ورزش عنصری جدایی ناپذیر از جامعه آلمان است. یک سوم ساکنان آلمان به یک باشگاه یا مجموعه‌ای ورزشی تعلق دارند و صدها هزار نفر هر هفته فوتبال، هاکی روی یخ و بازی‌های هندبال را تماشا می‌کنند.

  • مسافرت

بسیاری از آلمانی‌ها علاقه زیادی به سفرهای بین المللی دارند و تعطیلات خارجی بخش مهمی از سبک زندگی آنهاست. بزرگ‌ترین مقاصد تعطیلات برای آلمانی‌ها ایتالیا، اسپانیا و اتریش است و این کشور دارای 9 مرز زمینی با دیگر کشورها است.

  • باغبانی

باغبانی در این کشور یکی از کارهای محبوب و لذت بخش است و حتی کسانی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند راهی برای نگهداری گیاه در آپارتمان خود پیدا می‌کنند.

  • خودرو

آلمانی‌ها علاقه زیادی به استفاده از خودروی شخصی دارند. بسیاری از آلمانی‌ها رانندگی را به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن از  Aبه B به عنوان یک سرگرمی آرامش‌بخش می‌دانند.

 

در آخر …

در این مقاله سعی شد تا مطالب مفیدی درباره فرهنگ و رسوم آلمانی‌ها برای شما به اشتراک بگذاریم. توجه به آداب ‌و رسوم در این کشور بسیار حائز اهمیت است. مذهب نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ و رسوم مردم این کشور داشته است. سبک زندگی مردم این کشور آمیخته با ورزش، سفر، بازی، وقت‌شناسی، هنر و سایر موارد دیگر است. آشنایی با فرهنگ این کشور و شناخت بهتر و دقیق‎تر این کشور، می‌تواند نقش ویژه‌ای در تصمیم مهاجرت به آلمان داشته باشد.

جهت مشاهده لیستی از مشاغل فارسی زبان در آلمان ، اینجا را کلیک کنید.