آیا حداقل حقوق در آلمان برای رفع احتیاجات کافی است؟

آیا حداقل حقوق در آلمان برای رفع احتیاجات کافی است؟

آیا حداقل حقوق در آلمان برای رفع احتیاجات کافی است؟

پدیده مهاجرت مسئله ای یک طرفه نیست بلکه یک مسئله چند وجهی است که در یک سوی آن فرد مهاجر در سوی دیگر مردم آن کشور مقصد و در قسمت دیگر کشور مقصد و دولت آن واقع است که این امر یاد آور این نکته است که علاوه بر شرایط خودمان باید شرایط کشور مقصد را هم بررسی کنیم.

موضوع این مقاله مربوط به کفایت حداقل درآمد با توجه به هزینه های موجود در کشور آلمان است که مربوط به چالش‌های مالی و اقتصادی مسئله مهاجرت می شود پس با توجه به موضوع فقط به بررسی این عامل تاثیرگذار در مهاجرت پرداخت می شود.

مقایسه قیمت و هزینه‌ها در کشورهای مختلف نیازمند تحلیل‌های بیشتری است و ما نمی‌توانیم صرفاً با بررسی قیمت‌ها مثلاً بیان کنیم که در کشور الف قیمت کالای مورد نظر ۱۰ دلار و در کشور ب قیمت کالای مورد نظر ۱۵ دلار است، پس حتماً کشور الف از این نظر و نسبت به این کالا دارای مزیت قیمتی و هزینه‌ای است. نمی‌توان این را گفت برای اینکه باید بررسی کنیم که آیا هزینه‌ها و قیمت‌ها نسبت به درآمد در چه حالتی هستند چرا که شاید کشور ب با اینکه آن کالای مورد نظر را ۱۵ دلار بفروشد اما با توجه به درآمد بالای مردم آن کشور، این کالا برایشان گران محسوب نشود و برعکس آن در کشور الف که درآمد مردم برای مثال پایین است می‌تواند این محصول ۱۰ دلاری هم با توجه به ماهیت کالا، گران محسوب شود.

دهک‌های اقتصادی

فاصله طبقاتی یک امر اجتناب ناپذیر در جامعه است اما کنترل آن و حداکثر تلاش برای کاهش آن و رساندن به یک سطح معقول با یک مدیریت مناسب می‌تواند در دسترس باشد.

کشور آلمان هم طبیعتا مانند بقیه کشورها دارای میزانی از فاصله طبقاتی هست به صورتی که افرادی از کالاهای بسیار گران استفاده می‌کنند و حتی افرادی هر چند معدود نیز وجود دارد که در تامین حداقل‌های خود دچار مشکل هستند.

مالیات

معمولاً نرخ مالیات در کشورهای پیشرفته اروپایی میزان قابل توجهی است چرا که بسیاری از خدمات در سطح عالی به مردم ارائه می‌شود و هزینه‌های این خدمات ازهمین منبع تامین خواهد شد. در آلمان این نرخ تقریباً بین 14 تا 45 درصد است.

در ازای این مالیات نسبتاً زیاد در عوض شما دارای خدمات ویژه‌ای میشوید از جمله خدمات پزشکی بسیار کم قیمت و در بعضی موارد رایگان که البته مشکلی که در این موضوع وجود دارد این است که ممکن است در صورت اورژانسی نبودن مسئله و مشکل شما نوبت بسیار دیرتری (در حد یک تا دو ماه) به شما داده شود.

میزان نرخ‌های مالیات با توجه به درآمد در آلمان در زیر آورده شده است؛ تا حقوق 9169 یورو در سال درآمد داشته باشید مالیات صفر خواهد بود اما از این مقدار به بالا به صورت تصاعدی زیاد خواهد شد. اگر حقوق شما 55961 یورو در سال باشد 42 درصد مالیات از شما دریافت خواهد شد. اگر بالای 265327 یورو در سال باشد، نرخ مالیات 45 درصد میشود.

درآمد‌ها

درآمد شما طبیعتا تابعی از نوع کار، میزان و زمانی که برای آن کار می‌گذارید و شراکت شرکت کارفرمای شما خواهد بود.

حداقل حقوق: استاندارد تصویب شده در سال 2019، 9 یورو و 19 سنت در هر ساعت،

و در سال 2020، 9یورو و 35 سنت در ساعت

ساعت کاری: 8 ساعت در 5 روز هفته، 1478 یورو در ماه

کار غیر تخصصی: شامل مواردی مانند کار در بخش دلیوری و یا رستوران می شود.

حدود از 11 یورو تا 13 یورو در ساعت که در سال تا حدود 30 هزار یورو خواهد بود.

کار تخصصی: در این مورد مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، کار مورد نظر تاثیرگذار خواهد بود. مثلا برنامه نویسی ساعتی بین 12 تا 16 یورو حقوق خواهد داشت.

بعضی شغلی‌های مهم‌تر و تخصصی‌تر مانند پزشکی، مدیریت و بعضی از مهندسی‌ها سالیانه در حدود 40 تا 50 هزار یورو درآمد خواهند داشت.

کار دانشجویی : دانشجوها اجازه دارند 20 ساعت در هفته کار کنند که جمعا حدود 735 یورو در ماه خواهد شد.

هزینه‌ها

هزینه‌های مختلفی مانند قبوض، بیمه‌، مالیات، خوراک پوشاک و به نوعی از همه مهمتر مسکن و موارد دیگر که می تواند حتی هزینه های ناگهانی نیز باشند، یعنی شما باید همواره مقداری پول برای این نوع هزینه هایی که از قبل برنامه ریزی نشده اند کنار گذاشته باشید.

خوراک

هزینه‌ی اقلام ضروری 100 تا 200 یورو به صورت میانگین می باشد.

پوشاک

هزینه‌ی شلوار لی از 20 یورو به بالا، تیشرت برای پسران 5 یورو به بالا، تیشرت برای دختران 12 یورو به بالا، کفش از 20 یورو به بالا می‌باشد.

البته باید این نکته را هم متذکر بشوم که در ماههای مشخصی ، تخفیفات بسیار زیادی برای اجناس در کل آلمان داده میشود. در بعضی مواقع حتی بین 70 تا 90 درصد تخفیف !!!

باقی هزینه‌ها به صورت مختصر به شرح زیر می‌باشد.

مسکن

خوابگاه از 200 یورو تا 350 یورو

اتاق داخل خانه دانشجویی: 200 یورو تا 600 یورو

آپارتمان تک خواب‌: 400 یورو به بالا

هزینه رادیو و تلویزیون اجباری: 18.5 یورو در ماه برای هر خانه، حتی خوابگاه

قبوض

برق هر کیلووات ساعت: 13 تا 23 سنت است بستگی به این دارد که از چه شرکتی بگیرید.

گاز هر کیلووات ساعت: 77.5سنت و در هر مترمکعب 80 سنت

مثلا یک خانه ی 70 متری: گاز و برق ماهیانه حدود 140 یورو

البته بستگی به مصرف شما در هر ماه دارد.

برخی هزینه ها

جریمه رانندگی: رد کردن چراغ قرمز 200 یورو

رستوران: 12 یورو به بالا

ورزش: 20 یورو به بالا

بنزین لیتری: 1.5 یورو به بالا

بیمه ماشین برای یک نفر: از 45 یورو به بالا در ماه ( به تعداد افرادی که آن خودروی بیمه شده را می رانند باید بیمه شود، یعنی شما با پرداخت یک بار بیمه ماشین خود برای خود فقط شامل وقتی می‌شود که خودتان راننده باشید و اور در این حالت همسرتان رانندگی کند و بیمه نباشد شامل نمی‌شود.)

این مبلغ بیمه بستگی به نوع ماشین و سال ساخت هم دارد.

پارکینگ: از یک یورو تا یک و نیم یورو در بیست دقیقه

بلیط اتوبوس شهری: دو تا سه یورو

بلیط قطار: 30 تا 45 یورو صد کیلومتر

سیم کارت: 10 یورو

اینترنت: 20 یورو در ماه

گواهینامه گرفتن: اگر در ایران داشته باشید هزینه ی تبدیل 700 یورو

اگر نداشته باشید و کلا از اول بخواهید بگیرید 2000 یورو

بلیط سینما: از 5 یورو

مدیریت توزان

در نهایت با بررسی و کنار هم قرار دادن انواع میزان درآمد‌ها و هزینه‌های مختلف موجود ما به درک کلی از مسئله مالی و اقتصادی در کشور آلمان خواهیم رسید و از این نظر می‌تواند ما را به مدیریت صحیح توازن بین این دو مورد را رعایت کنیم.

شرایط

منظور از شرایط به عنوان عاملی تاثیرگذار این است که در کدام شهر آلمان قرار است زندگی کنید؟ و برای چه هدفی به آلمان مهاجرت می‌کنید؟ قصد دارید چه میزان تفریح داشته باشید؟ و اصلاً چند نفر هستید؟ آیا به تنهایی مهاجرت می‌کنید و یا با همسر و یا خانواده؟ که طبیعتاً هر چه تعداد بیشتری همراه داشته باشید، شما خرج‌های بیشتری نیز خواهید داشت.

البته نکته امید بخش در این خصوص در کشور آلمان این است که افرادی از کشورهای همسایه‌اش مانند اتریش و هلند که دسترسی راحت‌تری به مرز دارند و نزدیک آن هستند، در آخر هفته‌ها برای خرید به این کشور سفر می‌کنند و بعد از خرید به کشور خود برگردند چرا که قیمت کالاها با توجه به میزان درآمد در آلمان معقول‌تر از کشور خودشان است.

حداقل منحصر به فرد

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده باید حداقل درآمد را برای خود تعریف کنید؛ یعنی باید شخصی سازی شده باشد چراکه با توجه به عوامل متعددی که تا حدودی ذکر شد، حداکثر‌هایی برای یک فرد می‌تواند حداقل هایی برای فرد دیگری باشد و بعد از این شخصی سازی حدود، می‌توانید به یک دید منحصر به فرد برسید.

البته شاخص خوبی برای اینکه یک فرد به صورت انفرادی برای زندگی در آلمان به چه مقدار پول نیاز دارد می توانیم به حقوقی که به دانشجوها داده می‌شود توجه کنید چرا که در آن حداقل‌های کلی در نظر گرفته شده برای اینکه فرد صرفاً یک زندگی عادی، با حداقل تفریح و خوراک و پوشاک داشته باشد.

جهت مشاهده اطلاعاتی دیگر در مورد زندگی در آلمان اینجا را کلیک کنید.