شرایط معافیت از مالیات در آلمان

شرایط معافیت از مالیات در آلمان

شرایط معافیت از مالیات در آلمان

در آلمان هم اتباع خارجه و هم شهروندان آلمانی موظف به پرداخت مالیات به صورت سالانه هستند. شهروندان مهاجر ساکن در آلمان، باید علاوه بر پرداخت عمومی سالیانه، مالیات خرید کالا و خدمات نیز بپردازند! در واقع هر خریدی که انجام می‌دهند، مالیات آن را نیز می‌پردازند. اما توجه داشته باشید که میزان پرداخت مالیات در کشور با توجه به قوانین مالیاتی و اقتصادی آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

 

اداره مالیات در آلمان از اظهارنامه‌های مالیاتی شما استفاده کرده و میزان مالیات پرداختی شما را با توجه به درآمدتان بررسی می‌کند. این میزان با درآمد خودتان و همسرتان، هرگونه درآمد اضافی که ممکن است دریافت کنید و کسر مالیات برای مواردی مانند حق بیمه قانونی، هزینه‌های مراقبت از کودک و کمک‌های خیریه همه و همه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این مقاله به بررسی مالیات بر درآمد آلمان و انواع روش‌های معافیت از مالیات در آلمان می‌پردازیم.

چه کسانی در آلمان مالیات بر درآمد می پردازند؟

قبل ازاینکه به بررسی معافیت از مالیات بپردازیم، پاسخ به این سوال ضروری است که چه کسانی در آلمان مالیات بر درآمد می پردازد؟ اگر مقیم آلمان هستید، باید مالیات بر درآمد خود را از درآمدی که در آلمان و سراسر جهان کسب می‌کنید بپردازید، صرف نظر از این که مهاجرت کرده اید یا خیر.

قوانین تنها در صورتی متفاوت هستند که مقیم آلمان نباشید. در این مورد نیز شما هنوز باید مالیات بر درآمد را بپردازید، اما فقط بر درآمدی که در آلمان به دست می‌آورید.

 

معافیت یا کسر از مالیات در آلمان 

دو روش برای معافیت از مالیات در آلمان وجود دارد، روش معافیت و روش اعتباری. روش معافیت بین کشورهای غربی که تفاوت زیادی در نرخ مالیات خود ندارند نیز رایج تر است. شهروند مقیم آلمان، مالیات این کشور را فقط برای درآمدی که در آلمان کسب می‌کند پرداخت می‌کند. روش اعتباری در کشورهایی که نرخ مالیات آنها بسیار کمتر از آلمان است (به عنوان مثال کشورهای خاورمیانه و آسیا) رایج است. در این موارد، فرد برای درآمد جهانی خود در آلمان مالیات می‌پردازد و برای مالیات‌های خارجی پرداخت شده اعتبار دریافت می‌کند.

 

کسر از مالیات در آلمان

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، آلمان انواع مختلفی از مالیات حقوق و مزایا را که می‌تواند درآمد مشمول مالیات را کاهش دهد، مجاز می‌داند. این کشور تخفیف‌هایی برای شرایطی مانند کودکان زیر 18 سال (یا زیر 27 سال در صورت تحصیل در مدرسه یا دانشگاه و بدون درآمد) در نظر گرفته است.

کسر از مالیات در آلمان نیز برای چهار برنامه اجتماعی: بازنشستگی، بیکاری، بیمه درمانی و بیماری‌هایی با نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت، انجام می‌شود. هزینه‌های این برنامه‌ها به طور معمول بر عهده کارفرما و کارمند است. یک مشاور مالیاتی می‌تواند در مورد سایر کسورات و شرایط لازم برای به دست آوردن آنها اطلاعات بیشتری به شما بدهد. 

 

مواردی که باعث کسر شدن درآمد شخصی می‌گردد

شرایطی وجود دارد که باعث کسر شدن درآمد شخصی می‌گردد، در نتیجه‌ی این امر، می‌تواند باعث کسر مالیات و حتی در مواردی معافیت از مالیات در آلمان گردد. برخی از این موارد در زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

 

کمک‌های خیریه

مشارکت در خیریه‌های آلمانی و خیریه‌های بین المللی تا 20 درصد از درآمد ناخالص تعدیل شده قابل کسر است. مالیات کلیسا نیز به طور کامل قابل کسر است. این مسئله به این معنی است که شما اگر تا 20 درصد هزینه خود را به خیریه کمک کنید نیاز نیست که مالیات این مبلغ را بپردازید، به عبارتی این مبلغ مشمول مالیات نمی‌شود.

 

هزینه‌های مراقبت از کودک

با رعایت برخی الزامات، بخشی از هزینه‌های واقعی برای مراقبت از کودک می‌تواند حداکثر تا سالانه 4000 یورو برای کودکان زیر 14 سال یا برای کودکان معلول کسر شود. یعنی هزینه‌ای که برای کودکان خرج می‌شود مشمول مالیات در آلمان نمی‌شود.

 

هزینه‌های تحصیل

در صورت تحصیل در مدرسه خصوصی واقع در کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا مدارس آلمانی شما مشمول شرایط معافیت از مالیات در آلمان می شوید، علاوه بر آن 30 درصد هزینه‌های تحصیل (به استثنای مسکن، مراقبت و غذا) فرزندان وابسته به شما باعث کسر شدن از درآمد شما می‌گردد که در نتیجه کاهش یا معافیت مالیاتی را در پی دارد. هزینه‌های ویژه‌ای که می‌توان ادعا کرد محدود به 5000 یورو در سال برای هر کودک است.

 

هزینه‌های امنیت اجتماعی

سهم بیمه تامین اجتماعی و حق بیمه را می‌توان تا سقف تعیین شده به شرح زیر کسر کرد.

 

بیمه درمانی و کمک‌هزینه‌های مراقبتی بلند مدت

هزینه‌های بیمه درمانی تا آنجا که این کمک‌ها برای مراقبت‌های اولیه بهداشتی پرداخت شود، کاملاً از مالیات کسر می‌شود. پرداخت حق بیمه مراقبت های طولانی مدت نیز در این شرایط قابل کسر از مالیات است. به عبارتی هزینه ای که صرف بیمه درمانی شود، مشمول مالیات در آلمان نیست.

 

حق بیمه بیکاری

حق بیمه پرداخت شده به برخی بیمه نامه‌های دیگر (به عنوان مثال بیمه بیکاری) حداکثر تا سالانه 2800 یورو (1900 یورو برای کارکنان و مستمری بگیران) کسر می‌شود. این فقط در صورتی صدق می‌کند که این مبلغ قبلاً برای کمک به هزینه بیمه سلامت و مراقبت‌های طولانی مدت استفاده نشده باشد.

 

طرح بازنشستگی

طرح‌های بازنشستگی سالمندی به طور کلی تا سقف کلی 25،787 یورو (51،574 یورو برای افراد متاهل که به صورت مشترک تقاضا می‌کنند) قابل کسر است. برای کارکنان در طرح بازنشستگی دولتی، مبلغ قابل کسر با مشارکت‌های پرداخت شده توسط کارفرما به طرح بازنشستگی دولتی کاهش می‌یابد، زیرا این مشارکت‌ها طبق قانون مالیات بر درآمد از مالیات در آلمان معاف هستند.

 

کسر وام مسکن

سود وام مسکن فقط در مقابل درآمد حاصل از ملک قابل کسر است (یعنی برای ملک مورد استفاده خصوصی کسر نمی‌شود).

 

کسر هزینه‌های سنگین مانند:

    تأمین معیشت والدین و فرزندان با درآمد پایین (شواهد مستند مبنی بر درآمد کم مورد نیاز است) در صورتی که طبق قانون مجاز باشد. حداکثر کسر مبلغ 9744 یورو است و ممکن است با توجه به سطح زندگی کشور و وضعیت درآمد شخصی ذینفعان کاهش یابد.

    کسری برای کودکانی که در آلمان یا خارج از کشور تحصیل می‌کنند (با محدودیت)، کودک بایستی کوچکتر از 18 سال باشد و در شرایطی که خارج از خانه والدین زندگی کنند به مبلغ 924 یورو در سال درآمد و در نتیجه مالیات در آلمان را برای شما کاهش می‌دهد. اگر کودک در خارج از کشور زندگی می‌‍‌‌‌‌کند، ممکن است میزان هزینه استاندارد زندگی با استاندارد زندگی کشوری که در آن زندگی می‌کند کاهش یابد.

معافیت از مالیات و کسرهای دیگر نیز ممکن است به عنوان مثال برای اعضای خانواده فرد معلول و هزینه‌های کمک‌های خانگی در نظر گرفته شود.

 

جهت مشاهده مشاغل فارسی زبان در آلمان ، اینجا را کلیک کنید.

آگهی های مرتبط با این مطلب

مشاور کسب و کار و مدیریت در هامبورگ
1

مشاور کسب و کار و مدیریت در هامبورگ

قیمت : قیمت توافقی
4 سال قبل / 20095

همه آگهی هادنیای سرمایه گذاری دستخوش تغیرات زیادیست که هر لحظه نیازمند مدیریت توانمندی می‌باشد. ما از تمرکز بر بازار استفاده کرده، پروژه‌های منحصر به […]